Pogoda
02.06.2016 10:25

Lubelskie starcie pieszego z autem

Poruszając się samochodem po publicznych drogach należy być czujnym i mieć oczy dookoła głowy. Nawet jeden najmniejszy błąd może kosztować postronną osobę życie…

Lubelskie starcie pieszego z autem
foto: kadr z wideo

W mieście bardzo często popełnianym przez kierowców wykroczeniem jest omijanie pojazdów, które zatrzymały się przed przejściem dla pieszych w celu ustąpienia pierwszeństwa przechodniom. To jedna z najbardziej zdradliwych sytuacji... Wielokrotnie w akcie desperacji kierowcy stojący w korku starają się za wszelką cenę wykorzystać każdy wolny fragment drogi. Wszystko po to, by nadrobić czas, który stracili w wyniku natężonego ruchu.

Do niebezpiecznych zdarzeń równie często dochodzi na niezakorkowanych fragmentach dróg, tak jak to miało miejsce na skrzyżowaniu ulic Orkana z Kaczeńcową w Lublinie. Sytuację zarejestrowała kamera miejskiego monitoringu:

24-latek poruszający się autem osobowym nie ustąpił pierwszeństwa 16-letniemu pieszemu, w wyniku czego doszło do potrącenia. Na miejsce zdarzenia przyjechały odpowiednie służby, w tym policja i pogotowie ratunkowe. Poszkodowany przechodzień ze złamaną nogą trafił do szpitala. W adekwatnej sytuacji w Rosji sprawca doczekał się łomotu od samozwańczej „straży obywatelskiej”.

To pokazuje dlaczego nie warto wyprzedzać samochodu zatrzymanego przed przejściem dla pieszych. Pomijając już same przepisy kodeksu ruchu drogowego, nie należy podejmować takich manewrów przez wzgląd na ogromne ryzyko potrącenia pieszego przechodzącego po pasach. Właśnie w takich okolicznościach często dochodzi do opłakanych w skutkach wypadków. Bez wątpienia pieszy w starciu z autem ma nikłe szanse na uniknięcie poważniejszych uszkodzeń ciała.

Takie zdarzenia nierzadko skutkują trwałym uszczerbkiem na zdrowiu, a nawet śmiercią. Łagodzić efekt tego rodzaju wypadków starają się producenci aut, którzy swoje poszczególne modele wyposażają w aktywne maski. Te w momencie kolizji błyskawicznie podnoszą się zwiększając tym samym przestrzeń deformacji, co bezpośrednio przekłada się na zmniejszone ryzyko odniesienia poważniejszych obrażeń ciała u potrąconych pieszych.

W chwili uderzenia układ sprężyn w zaledwie parę milisekund jest w stanie unieść maskę. Auta wyposażone w taki system, jak i wszelkiego rodzaju inne udogodnienia z zakresu bezpieczeństwa, mogą liczyć na dodatkowe noty podczas testów zderzeniowych przeprowadzanych przez instytut Global NCAP. 

Co ciekawe, jednym z najbezpieczniejszych obecnie oferowanych aut na rynku pod względem ochrony pieszych jest Mazda MX-5.

Dorota Iglikowska
Tagi: Duperele