Pogoda
01.10.2020 14:03

Na Marsie jest woda. Naukowcy potwierdzi szokujące odkrycie sprzed 2 lat

Pod powierzchnią Marsa występują ukryte jeziora. Pierwsze z nich znaleziono już w 2018 roku. Okazuje się, że nie było ono jedyne i na Czerwonej Planecie występuje cała ich sieć.

Na Marsie jest woda
foto: Shutterstock (zdjęcie poglądowe)

Kolejne szokujące odkrycie na Marsie. Naukowcy od dawna sądzili, że na Czerwonej Planecie mogą znajdować się podpowierzchniowe jeziora. Teraz są pewni, że mieli rację!

Na Marsie jest woda

Szokującego odkrycia dokonano z wykorzystaniem danych radarowych z orbitującego statku kosmicznego Mars Express Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Badania były kontynuacją wykrycia pojedynczego podpowierzchniowego jeziora w 2018 roku.

Księżyc rdzewieje
Przeczytaj także Niepokojące zmiany na Księżycu. Satelita Ziemi zardzewiał

Odkryte jeziora mają w sumie powierzchnię około 75 tys. kilometrów kwadratowych, co stanowi około jednej piątej powierzchni Niemiec. Największe z nich, umiejscowione w środku ma 30 km średnicy i jest otoczone przez trzy mniejsze zbiorniki. Każdy z nich ma kilka kilometrów szerokości.

"

Zidentyfikowaliśmy ten sam zbiornik wodny, ale znaleźliśmy też trzy inne zbiorniki znajdujące się wokół tego pierwszego "

– powiedziała współautorka badania Elena Pettinelli z Uniwersytetu Rzymskiego.

Mars
Przeczytaj także Chińczycy są gotowi na podbój kosmosu. Czy jako pierwsi zdobędą Marsa?

Niestety istnienie jezior na Marsie wcale nie oznacza, że istnieje w nich życie. Ma to związek z potencjalnym poziomem ich zasolenia.

"

Jeziora z zawartością soli około pięciokrotnie wyższą niż woda morska mogą podtrzymywać życie, ale w miarę zbliżania się do dwudziestokrotności, życie nie występuje. "

- skomentował sprawę John Priscu z Montana State University.

Przeczytaj także Łazik Curiosity zrobił nam zdjęcie. Zobaczcie, jak wyglądamy z perspektywy Marsa!

Badacze sądzą, że takich jezior może być na Marsie jeszcze więcej. Znalezienie kilku sugeruje, że mogą występować w dosyć powszechny sposób