Pogoda
29.05.2020 13:01

Naukowcy potwierdzili bliźniaczkę Ziemi przy najbliższej Słońcu gwieździe. Proxima b krąży w ekosferze Proximy Centauri

O istnieniu Proximy b dowiedzieliśmy się w 2016 roku dzięki danym ze spektrografu HARPS. Teraz, dzięki danym ze znacznie bardziej czułego urządzenia ESPRESSO, poznaliśmy znacznie więcej informacji na temat najbliższej nam planety pozasłonecznej

Proxima b
foto: materiały prasowe ESO

Proxima Centauri oddalona jest od Układu Słonecznego o 4,23 roku świetlnego, co w skali galaktyki liczącej sobie 100 000 lat świetlnych średnicy nie robi specjalnie dużego wrażenia. Odległość jednak jest ogromna: Apollo 11, który dotarł na Księżyc po 3 dniach lotu, do najbliższej Słońcu gwiazdy podróżowałby 120 000 lat.

W 2016 roku naukowcy ogłosili przełomowe odkrycie: przy Proximie Centauri udało się wyśledzić egzoplanetę o własnościach bardzo podobnych do Ziemi. Teraz, dzięki spektrografowi ESPRESSO (Echelle SPectrograph for Rocky Exoplanets and Stable Spectroscopic Observations) udało się ustalić, że mamy do czynienia niemal z bliźniaczką naszej rodzimej plenety, na dodatek krążącej w ekosferze swojej gwiazdy.

narodziny planety przy gwieździe AB Aurigae.  Zobacz także:
Przeczytaj także Naukowcy sfotografowali „narodziny niemowlęcej planety”. Pierwszy raz w historii [WIDEO]

Najnowsze dane wskazują na to, że masa Proximy b wynosi 1,17 masy ziemskiej (poprzednie obserwacje wskazywały na 1,3 masy Ziemi). Naukowcy są do tego przekonani, że panujące na powierzchni Proximy b temperatury umożliwiają istnienie wody w stanie ciekłym, co uważane jest za kluczowe dla potencjalnego istnienia życia.

Proxima b bliźniaczką Ziemi. Na najbliższej nam planecie pozasłonecznej może istnieć życie

Proxima Centuri jest czerwonym karłem, co oznacza że emituje znacznie mniej energii. Jako jednak że Proxima b znajduje się 20 razy bliżej swojej gwiazdy niż Ziemia Słońca, egzoplaneta otrzymuje porównywalną ilość energii. aukowcy uważają, że w niektórych miejscach na powierzchni mogą dzięki temu panować warunki umożliwiające istnienie wody w stanie ciekłym.

Na świętowanie odkrycia planety pozasłonecznej zdolnej nadającej się do zamieszkania przy najbliższej naszemu systemowi gwieździe jest jednak jeszcze zbyt wcześnie: Proxima Centauri jest bardzo aktywna w spektrum roentegnowskim, bombardując Proximę b 400 razy silniej, niż Słońce Ziemię.

Prototypy statków międzygwiezdnych testowane po cichu na ziemskiej orbicie
Przeczytaj także Prototypy statków międzygwiezdnych testowane po cichu na ziemskiej orbicie

Nie wiadomo jeszcze, czy potwierdzona egzoplaneta ma atmosferę; sprawdzić będzie mógł to budowany właśnie spektrometr RISOTTO. Gruba warstwa powietrza mogłaby zatrzymywać w dużej mierze promieniowanie X, czyniąc ją bezpieczną dla życia. Nowe narzędzie będzie mogło także zbadać skład atmosfery Proximy b (o ile egzoplaneta ją posiada), co pozwoli poszukać biomarkerów: pierwiastków i związków chemicznych, które mogą wskazywać na istnienie życia.

Posłuchaj podcastu

Jednym z nich jest tlen, który zniknąłby z Ziemi w kosmicznym mgnieniu oka (czyli w kilka milionów lat), gdyby nie był wytwarzany przez rośliny. Innym gazem generowanym prze życie jest metan, który jednak może powstawać także w naturalnych procesach bez uczestniczenia materii ożywionej.

Istnienie Proximy b zostało wykryte dzięki wpływowi, jaka egzoplaneta ma na ruch swojej gwiazdy. ESPRESSO jest obecnie w stanie wykrywać zmiany prędkości na poziomie 30 cm na sekundę; docelowa czułość spektrografu to 10 cm/s.