Pogoda
24.10.2019 10:35

Naukowcy przez przypadek odkryli nową galaktykę. Dotąd była uznawana za legendę taką jak Yeti

Astronomowie z Uniwersytetu Arizony przez przypadek odkryli "ukrytą potworną galaktykę", która istnieje od zarania czasu i w której gwiazdy powstają w tempie 100-krotnie szybszym niż te obecne w naszej galaktyce.

galaktyka yeti
źródło: University of Arizona

Galaktyka została określona przez naukowców mianem "Yeti", dlatego że dotąd była uznawana za folklor, a nie coś, co faktycznie istnieje. Badacze byli w stanie ujrzeć jedną z galaktyk tego typu po raz pierwszy historii. Została ona zauważona przez Dr Christinę Williams, która korzystała z teleskopu na pustyni Atacama.

Galaktyka Yeti odnaleziona przez naukowców

Dr Williams, autorka badań odpowiedzialnych za odkrycie galaktyki, zauważyła słabą plamę światła, gdy korzystała z teleskopu ALMA, który skanuje niebo na wysokości 5000 m. npm.

asteroida uderzająca w Ziemię
Przeczytaj także Koniec świata w Boże Narodzenie. Do Ziemi zbliża się gigantyczna asteroida
"

Migotanie zdawało się pochodzić znikąd jak pozostałość po duchu w mrocznym lesie. Było to bardzo tajemnicze, że takie światło nie było powiązane z żadną znaną nam galaktyką. Gdy w końcu zobaczyłam, że galaktyka jest widoczna tylko na jednej długości fal, bardzo się podekscytowałam. Oznaczało to, że była ona bardzo daleko i skrywała się za chmurami pyłu. "

- wyjaśniła Dr Williams.

Według naukowców światło przebyło 12,5 miliarda lat świetlnych, zanim dotarło do ziemi. Oznacza to, że galaktyka powstała prawdopodobnie u zarania dziejów. Badacze sądzą, że ogromne galaktyki tego typu można zobaczyć tylko wtedy gdy oglądamy przestrzenie pochodzące z czasu, gdy wszechświat był jeszcze dzieckiem.

Przypominamy - gdy patrzycie na niebo, nie widzicie gwiazd, które nadal istnieją, a jedynie ich wspomnienie. Światło, które dotarło do nas po tym, jak przebyło miliardy lat świetlnych.

Co ciekawe, astronomowie nie mogli dotąd zobaczyć tego typu galaktyk, nawet patrząc na części kosmosu, które pochodzą z tak odległych czasów. Niespodziewane odkrycie Dr Williams może pomóc naukowcom odpowiedzieć na pytanie, jak największe galaktyki powstawały, gdy wszechświat był jeszcze młody.

"