30.08.2019 23:20
Naukowcy zaprojektowali windę na Księżyc. Czy pomoże to w zasiedleniu Srebrnego Globu? Fot. Shutterstock

Naukowcy z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych zaproponowali budowę kosmicznej windy pomiędzy Ziemią i Księżycem. Czy umożliwi to ludzkości szybką kolonizację Srebrnego Globu?

Musimy przyznać, że długą chwilę zastanawialiśmy się, czy ten artykuł powinien trafić do działu technologicznego, czy prosto do Archiwum Tajemnic.

Pomysł kolonizacji Księżyca wydaje się bowiem tak abstrakcyjny, że śmiało może konkurować z opowieściami o Marii, kosmicznej mumii z Nazca czy historii o przerażającym mieście duchów, które ukazało się na chińskim jeziorze.

Winda na Księżyc Fot. foto: Shutterstock

Brytyjscy i amerykańscy naukowcy chcą zbudować kosmiczną windę łączącą Ziemię i Księżyc

Budowa kosmicznej windy o nazwie "Spaceline" ma na celu obniżenie kosztów lotów na Księżyc. Koncepcja projektu została przedstawiona w badaniach opublikowanych w ArXiv. Nad projektem pracują zespoły wynalazców z amerykańskiego Columbia University i brytyjskiego Cambridge University.

Winda na Księżyc Fot. foto: Shutterstock

Według założeń projektu jeden z końców windy powinien znajdować się na niskiej orbicie geostacjonarnej, a drugi należałoby umieścić tuż nad powierzchnią Księżyca.

Przy zastosowaniu takiego rozwiązania oszczędności byłyby niebagatelne. Astronauci musieliby dolecieć statkiem tylko na orbitę, by potem dotrzeć przy pomocy specjalnego pojazdu wprost na powierzchnię naszego satelity. Windę zasilałby by energia słoneczna.

Według założeń projektu winda powinna się znajdować w tzw. punkcie libracyjnym pomiędzy naszą planetą a Księżycem. Jak twierdzą badacze, taka lokalizacja sprzyjałaby równoważeniu się grawitacji obydwu ciał niebieskich i maksymalnie ułatwiłoby transport ludzi i ładunków.

Winda na Księżyc Fot. foto: Shutterstock

Całe urządzenie można zbudować z istniejących obecnie materiałów: nanorurek węglowych, które od jakiegoś czasu są produkowane i testowane w laboratoriach.

Kiedy zamieszkamy na Księżycu?

Wybudowanie kosmicznej windy znacznie obniży koszty lotów kosmicznych, a tym samym ułatwi budowę osad orbitalnych.

Jeśli ten śmiały plan pewnego dnia się urzeczywistni, będzie można wykorzystać windę, jako środek do budowania stacji badawczych i innych obiektów na Srebrnym Globie.

Winda na Księżyc Fot. foto: Shutterstock

NASA przy współpracy z prywatnymi firmami stale wysyła na naturalnego satelitę Ziemi różne zautomatyzowane narzędzia naukowe.

Jak twierdzą amerykanie, plan wybudowania na Księżycu stacji, w której na stałe zamieszkają astronauci stanie się faktem do 2026 roku.