Pogoda
24.06.2016 10:33

Nie daj się śledzić Facebookowi

Facebook monitoruje poczynania użytkownika w internecie i na ich podstawie wyświetla reklamy – nie wszyscy jednak wiedzą, że można tego serwisowi społecznościowemu zabronić. Jak to zrobić?

Nie daj się śledzić Facebookowi
foto: materiały prasowe

Odpowiednie narzędzia zostały udostępnione przez Facebooka – trzeba tylko wiedzieć gdzie je znaleźć. Wyłączenie opcji związanych z dostosowywaniem reklam nie sprawi, że przestaniemy je widzieć. Serwis nie będzie mógł po prostu dobierać dzięki informacjom o naszych preferencjach wydedukowanych na podstawie czytanych za pośrednictwem serwisu artykułów oraz stron, jakie odwiedzamy.

Facebook śledzi użytkowników w internecie dzięki wtyczkom społecznościowym używanym chętnie przez witryny – między innymi przycisku „Lubię to!” wyświetlanym przy artykułach. Monitoring zachowań objął nawet osoby, które nie mają założonego konta w serwisie – Facebook chce wyświetlać wszystkim użytkownikom internetu reklamy dobrane na podstawie profilu zainteresowań.

Serwis pozwala na skontrolowanie do jakich wniosków na nasz temat doszedł – podane kategorie można zmienić lub nawet całkowicie wykasować.

foto: zrzut ekranu

Żeby to zrobić, trzeba udać się do zakładki „Twoje preferencje reklamowe”. W pogrupowanym na podkategorie tematyczne spisie znajdują się tematy, które według Facebooka mogą skusić nas na kliknięcie w reklamę. Aby usunąć wybrany temat (można wykasować wszystkie), trzeba tylko kliknąć na znak „x” na prawo od nazwy obszaru. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby interesującą nas kategorię także dopisać.

Uporządkowanie preferencji dotyczących wyświetlania reklam to dopiero pierwszy krok – najważniejsze są ustawienia dające Facebookowi prawo do śledzenia naszych poczynań w internecie. Zostały one zgrupowane w panelu „Reklama na Facebooku”.

Znajdują się tam 4 opcje. Pierwsza z nich, nazwana „Reklamy na podstawie wykorzystywanych witryn i aplikacji”, pozwala wybrać czy chcemy, żeby informacje zebrane na nasz temat na stronach internetowych były analizowane i wykorzystywane do wyświetlania reklam.

foto: zrzut ekranu

Po jej wyłączeniu Facebook będzie sięgał tylko po dane dotyczące naszej aktywności podczas korzystania z jego usług.

Pozycja numer 2 to „Reklamy w aplikacjach i witrynach poza firmami na Facebooku”. Serwis może wyświetlać reklamy nie tylko na swojej stronie, ale także na witrynach, które zdecydowały się na korzystanie z oferowanej przez medium społecznościowe sieci reklamowej.

foto: zrzut ekranu

Wyłączenie tej opcji spowoduje, że Facebook nie będzie mógł sięgać po zebrane o nas dane przy dobieraniu reklamy wyświetlanej na witrynie, która uczestniczy w jego programie. Gigant zastrzega, że będzie w takim przypadku korzystał z innych dostępnych informacji, takich jak wiek i płeć użytkownika oraz treść odwiedzanej strony.

Ustawienie „Reklamy z moimi działaniami społecznościowymi” służy do powiązania wyświetlania form reklamowych z aktywnościami na Facebooku. Serwis sprawdza nasze polubienia, komentarze, udostępnienia i uczestnictwo w wydarzeniach i na ich podstawie wyświetla informowanych o nich znajomym (i tylko im) reklamy związane z podejmowaną akcją.

foto: zrzut ekranu

Jeśli zdarzy się nam polubić jakiś produkt – znajomi mogą wraz z informacją o tym zobaczyć reklamę producenta lub sklepu, w którym można go kupić. Jeśli taka działalność Facebooka się Wam nie podoba – wystarczy odznaczyć tę opcję.

Z ostatnim dostępnym w panelu ustawieniem, noszącym nazwę „Reklamy na podstawie preferencji”, zapoznaliśmy się na samym początku, wybierając tematy reklam, które chcemy widzieć (lub które chcemy usunąć) korzystając z sieci.

Osoby, które chcą się upewnić co do skuteczności wybranych ustawień oraz sprawdzić jakie inne przedsiębiorstwa śledzą ich aktywność w sieci mogą udać się na witrynę przygotowaną przez Digital Advertising Alliance. W prosty sposób można tam zabronić gromadzenia informacji na swój temat.

foto: zrzut ekranu

Na liście znajduje się także Facebook – w ten sposób wypisać się z programu dostosowywania przez serwis reklam do działań użytkownika mogą wypisać się osoby, które nie mają w nim konta.

Z zaprezentowanej w czerwcu 2016 możliwości monitorowania działań użytkownika poza internetem nie można się jak na razie wypisać.

Pozwoliliście czy zabroniliście śledzenia Facebookowi?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Internet Facebook