28.10.2020 14:52
Odkryto tajemniczy "klucz" na powierzchni koronawirusa. Przypomina ten w Eboli, HIV i ptasiej grypy Fot. Shuttenstock

Międzynarodowy zespół badaczy dokonał ważnego odkrycia. Wirus powodujący u ludzi COVID-19, wykorzystuje Neuropilinę-1, by zyskać przewagę i ułatwić wnikanie do ludzkiego organizmu.

Zespół badaczy pod kierownictwem neurobiologa Mika Simonsa z Uniwersytetu Technicznego w Monachium i wirusologa Giuseppe Balistreri z Uniwersytetu w Helsinkach ustalił nowe fakty mogące pomóc w walce z koronawirusem. Na łamach "Science" ukazały się niedawno wyniki badać mówiące o tym, dlaczego nowy wirus jest tak zaraźliwy.

Dlaczego koronawirus jest tak zaraźliwy?

Jak się okazuje, wirus wykorzystuje Neuropiline-1. Jest to białko, które występuje w ludzkich tkankach, drogach oddechowych, naczyniach krwionośnych i neuronach. To za jego sprawą wirus ma ułatwioną drogę do naszych organizmów.

Już jakiś czas temu opublikowano wyniki badań mówiące o tym, że enzym o nazwie ACE2 pomaga SARS-CoV-2 w łączeniu się z powierzchnią komórek, zaś enzym TMPRSS2 pomaga w infekowaniu.

Fakt, że SARS-CoV-2 wykorzystuje receptor ACE2 do infekcji naszych komórek był znany, ale na zakaźność wirusów wpływa bardzo wiele czynników. W przeciwieństwie do innych wirusów układu oddechowego SARS-CoV-2 infekuje również górne drogi oddechowe, w tym błonę śluzową nosa, przez co w konsekwencji szybko się rozprzestrzenia. - Ten wirus jest w stanie opuścić nasz organizm nawet wtedy, gdy po prostu oddychamy lub mówimy.

- wyjaśnia dr Balistreri.

Badacze porównali koronawirusa SARS-CoV z 2003 roku z SARS-CoV-2. Ich analizy były naprawdę zaskakujące.

Punktem wyjścia do naszych badań było pytanie, dlaczego oba koronawirusy rozprzestrzeniają się w tak odmienny sposób, nawet jeśli używają w tym celu tego samego głównego receptora ACE2.

- wyjaśnia współautor badań Ravi Ojha.

Zdaniem badaczy Neuropilina-1 może być porównana do haków, które zakotwiczają wirusa w komórkach. SARS-CoV-2 w porównaniu z SARS-CoV posiada "dodatkowy kawałek" na powierzchni białek. Tajemnicze klucze przypominają te, które posiadają wirusy Eboli, HIV i ptasiej grypy.

Międzynarodowy zespół badawczy zauważył, że w warunkach laboratoryjnych można zablokować działanie Neuropiliny-1 przeciwciałami i ograniczyć poziom zakażeń w komórkach.

Jest zbyt wcześnie, aby spekulować, czy blokowanie Neuropiliny-1 będzie można zastosować w terapii leczenia COVID-19, ponieważ nie znamy ewentualnych skutków ubocznych takich działań. Trzeba będzie się temu przyjrzeć w przyszłych badaniach. Obecnie nasze laboratorium testuje działanie nowych cząsteczek, które zaprojektowaliśmy specjalnie w celu przerwania połączenia między wirusem a Neuropiliną-1. Wstępne wyniki są bardzo obiecujące.

– stwierdził Balistreri.

Dziś w Polsce zanotowano 18 820 nowych zakażeń koronawirusem. Zmarło 236 chorych na Covid-19.

Tymczasem minister zdrowia, Adam Niedzielski poinformował, jak będzie wyglądało tegoroczne Boże Narodzenie. To już drugie święta w czasie pandemii koronawirusa.

Źródło: dzienniknaukowy.pl za Uniwersytetem w Helsinkach

Zobacz również: Zbigniew Boniek z koronawirusem. To niejedyna zarażona legenda sportu.

Romana Makówka