Osy nazwane na cześć Idrisa Elby mogą uratować globalne uprawy brokułów

19.11.2019 09:04
Osy nazwane na cześć Idrisa Elby mogą uratować globalne uprawy brokułów Fot. źródło: Shutterstock

Niedawno odkryty gatunek os atakuje jajka szkodników, które zżerają ponad 70 gatunków roślin na całym świecie.

Naukowcy zdecydowali się nazwać nowy gatunek os na cześć brytyjskiego aktora i muzyka - Idrisa Elby. Insekty, które zostały odnalezione w Meksyku, okazały się inwazyjne dla jaj halyomorphi halys, czyli tzw. "śmierdzącego robaka". "Stink Bugi" (tak nazywane są po angielsku) są bardzo niebezpieczne dla upraw m.in. brokułów czy kapusty.

Idris odkryty w jajach robaków

Rodzaj Idris po raz pierwszy był opisany w 1856 roku i w tym momencie zalicza się do niego 300 gatunków, z których wiele jeszcze musi zostać zbadanych.

Idris do niedawna był znany jedynie jako owad pasożytujący na jajach pająków. Refugio Lomeli-Flores i jego zespół był więc zdziwiony gdy zobaczył Idrisa wychodzącego z jaj bagrady.  Naukowcy byli w stanie dopasować DNA dorosłej osy do DNA pozostawionego w jajach pluskwy i potwierdzili, że był to gatunek nieopisany.

Naukowcy twierdzą, że odkrycie tej osy stanowi ważny krok w kierunku opracowania skutecznej i naturalnej kontroli gatunku Bagrada hilaris w Ameryce Północnej. Oryginalnie robaki pochodzą z Afryki, ale ostatnich latach szkodnik atakuje ponad 74 gatunki roślin na całym świecie.

Badania nad Idrisem odbywały się w Guanajuato. Jest to miasto, w którym hoduje się ponad 70% brokułów, jakie zjadają ludzie na całym świecie.

Dlaczego jednak naukowcy wybrali właśnie Idrisa Elbę? Ponieważ porównują osy do Heimdalla - protektora upraw. Elba wcielał się w Heimdalla w filmach ze świata MCU.

Trudno chyba znaleźć bardziej wyjątkowy sposób na zapisanie się w historii świata niż, aby jakaś część flory albo fauny została nazwana na waszą część. Gratulujemy Idrisowi i zazdrościmy.

Zobacz także: Prędkość maksymalna na autostradach zostanie obniżona do 100 km/h. Walka z zanieczyszczeniem powietrza