Polacy w sieci porzucają komputery

Michał Tomaszkiewicz
30.03.2016 14:15
Polacy w sieci porzucają komputery Fot. materiały prasowe

Polacy przekroczyli już symboliczną granicę i telefon służy im przede wszystkim do przeglądania internetu, rozmawianie i wysyłanie SMS-ów i MMS-ów wymieniane jest jako druga najczęstsza czynność. Badanie mShopper 2.0 przynosi też kilka innych niespodzianek.

Czasy królowania w Polsce komputerów zaczynają przemijać – coraz częściej głównym urządzeniem służącym do dostępu do internetu jest smartfon. Zaufanie do po(d)ręcznego towarzysza jest tak duże, że szybko rośnie odsetek Polaków kupujących za pomocą telefonu.

Korzystanie z urządzeń mobilnych deklaruje 75% badanych. Wzrosła liczba użytkowników zarówno smartfonów, jak i tabletów oraz osób korzystających z jednego i drugiego urządzenia. Przeciętny polski internauta korzysta w 2016 roku ze średnio 1,7 urządzenia z dostępem do sieci na osobę.

foto: mShopper 2.0 Fot. foto: mShopper 2.0

W porównaniu do 2015 roku, w 2016 wzrosła popularność tabletów (z których korzysta 40% respondentów), smartfony ma w ręku 59% użytkowników. To w dalszym ciągu mniejsze rozpowszechnienie niż w przypadku komputerów PC, jednak w przeciągu ostatniego roku dystans zmniejszył się z 23 do 11 punktów procentowych.

Powoli rośnie liczba użytkowników, którzy mają i smartfon, i tablet – takim zestawem może się pochwalić co piąty badany.

foto: mShopper 2.0 Fot. foto: mShopper 2.0

Porównano preferencje kobiet i mężczyzn – okazało się, że największe i najmniejsze ekrany przyciągały większą liczbę mężczyzn, kobiety preferowały 7-10 cali oferowane przez tablety.

Mężczyźni coraz częściej sięgają do internetu za pośrednictwem smartfona – przyznaje się do tego 62% badanych; 72% zalicza sesje przy ekranie komputera PC (przenośnego lub stacjonarnego).

foto: mShopper 2.0 Fot. foto: mShopper 2.0

Smartfony są używane tak samo często jak komputery przez osoby, które nie ukończyły jeszcze 19. roku życia. Co ciekawe, najmłodsi użytkownicy badania rzadziej niż najstarsi (55 lat i więcej) korzystają z tabletów.

Niemal wszystkie grupy wiekowe – wyjątkiem są internauci w wieku 35-44 lat - odnotowały spadek zainteresowania korzystaniem z sieci za pomocą komputerów.

foto: mShopper 2.0 Fot. foto: mShopper 2.0

Zdecydowanie najczęściej po urządzenia mobilne sięgają mieszkańcy dużych miast – internet na ekranie smartfona przegląda 3/4 z nich. Mieszkańcy miejscowości liczących sobie mniej niż 100 000 mieszkańców po telefon sięgają rzadziej, osiągając penetrację na poziomie 43-44%.

Najszybciej z komputerami żegnają się osoby reprezentujące miasta mające od 20 do 50 tys. mieszkańców – według badania, w 2016 roku korzystanie z PC deklaruje 63% badanych, podczas gdy w 2015 z komputerów korzystało 76% respondentów.

foto: mShopper 2.0 Fot. foto: mShopper 2.0

Jak pokazuje w dalszej części raport, liczy się nie tylko to co się posiada, ale także jak się tego używa. Polki i Polacy różnią się w swoich zachowaniach, w kilku przypadkach walcząc ze stereotypami, w innych je potwierdzając.

Badanie mShopper 2.0 koncentrowało się w głównej mierze na zwyczajach zakupowych Polaków – dzięki temu wiemy, z jakich platform korzystamy podczas kupowania w sieci. Dane te to najlepszy sposób na sprawdzenie, jakim zaufaniem cieszą się poszczególne urządzenia.

Kupowanie z poziomu komputera PC nie dziwi już nikogo, jednak zdecydowanie się na zakup za pośrednictwem smartfona czy tabletu wymaga przełamania psychologicznej bariery. Jak wynika z opracowanych danych, mężczyźni pozostają tradycjonalistami – 81% z zapytanych uprawia shopping za pośrednictwem PC. Kobiety chętniej niż mężczyźni sięgają zarówno po smartfony, jak i tablety, widać tez wyraźny spadek zainteresowania platformą pecetową.

Po smartfona jako narzędzie zakupowe sięgnęło w 2016 roku dwa razy więcej kobiet, niż w 2015.

foto: mShopper 2.0 Fot. foto: mShopper 2.0

Co ciekawe, kobiety rzadziej niż mężczyźni używają smartfonów do… dzwonienia. Utrzymywanie kontaktu jest drugą pod względem wskazań czynnością wykonywana za pomocą telefonu, obie płci zgodnie przeglądają przede wszystkim internet. Na trzecim miejscu w zestawieniu znalazło się robienie zdjęć i nagrywanie filmów.

Korzystanie z aplikacji mobilnych i czytanie na ekranie smartfonu deklaruje dokładnie tyle samo kobiet. 45% mężczyzn pyta o drogę nawigację i używa map – dla porównania, odpowiedź tę wskazało 32% kobiet.

foto: mShopper 2.0 Fot. foto: mShopper 2.0

Najpopularniejsza kategoria zakupów robionych przez internet przez kobiety to „Moda i uroda”, mężczyźni najchętniej sprawiali sobie urządzenia elektroniczne. Piękniejsza płeć częściej sięgała przez sieć po wyposażenie domu, brzydsza część ludzkości prowadzi zdecydowanie w zakupach motoryzacyjnych, aplikacji i gier oraz… żywności.

foto: mShopper 2.0 Fot. foto: mShopper 2.0

Średnia wartość zakupów mobilnych na platformie Allegro to kilkanaście – kilkadziesiąt złotych, przedstawiciele platformy poinformowali jednak także o przypadkach kupna samochodów i domu.

Czy jest coś, czego nie kupilibyście przez internet?

Michał Tomaszkiewicz Redaktor antyradia
Polub Antyradio na Facebooku
Logo 18plus

Ta strona zawiera treści przeznaczone tylko dla dorosłych jeżeli nie masz ukończonych 18 lat, nie powinieneś jej oglądać.