Pogoda
30.03.2016 14:15

Polacy w sieci porzucają komputery

Polacy przekroczyli już symboliczną granicę i telefon służy im przede wszystkim do przeglądania internetu, rozmawianie i wysyłanie SMS-ów i MMS-ów wymieniane jest jako druga najczęstsza czynność. Badanie mShopper 2.0 przynosi też kilka innych niespodzianek.

Polacy w sieci porzucają komputery
foto: materiały prasowe

Czasy królowania w Polsce komputerów zaczynają przemijać – coraz częściej głównym urządzeniem służącym do dostępu do internetu jest smartfon. Zaufanie do po(d)ręcznego towarzysza jest tak duże, że szybko rośnie odsetek Polaków kupujących za pomocą telefonu.

Korzystanie z urządzeń mobilnych deklaruje 75% badanych. Wzrosła liczba użytkowników zarówno smartfonów, jak i tabletów oraz osób korzystających z jednego i drugiego urządzenia. Przeciętny polski internauta korzysta w 2016 roku ze średnio 1,7 urządzenia z dostępem do sieci na osobę.

foto: mShopper 2.0

W porównaniu do 2015 roku, w 2016 wzrosła popularność tabletów (z których korzysta 40% respondentów), smartfony ma w ręku 59% użytkowników. To w dalszym ciągu mniejsze rozpowszechnienie niż w przypadku komputerów PC, jednak w przeciągu ostatniego roku dystans zmniejszył się z 23 do 11 punktów procentowych.

Powoli rośnie liczba użytkowników, którzy mają i smartfon, i tablet – takim zestawem może się pochwalić co piąty badany.

foto: mShopper 2.0

Porównano preferencje kobiet i mężczyzn – okazało się, że największe i najmniejsze ekrany przyciągały większą liczbę mężczyzn, kobiety preferowały 7-10 cali oferowane przez tablety.

Mężczyźni coraz częściej sięgają do internetu za pośrednictwem smartfona – przyznaje się do tego 62% badanych; 72% zalicza sesje przy ekranie komputera PC (przenośnego lub stacjonarnego).

foto: mShopper 2.0

Smartfony są używane tak samo często jak komputery przez osoby, które nie ukończyły jeszcze 19. roku życia. Co ciekawe, najmłodsi użytkownicy badania rzadziej niż najstarsi (55 lat i więcej) korzystają z tabletów.

Niemal wszystkie grupy wiekowe – wyjątkiem są internauci w wieku 35-44 lat - odnotowały spadek zainteresowania korzystaniem z sieci za pomocą komputerów.

foto: mShopper 2.0

Zdecydowanie najczęściej po urządzenia mobilne sięgają mieszkańcy dużych miast – internet na ekranie smartfona przegląda 3/4 z nich. Mieszkańcy miejscowości liczących sobie mniej niż 100 000 mieszkańców po telefon sięgają rzadziej, osiągając penetrację na poziomie 43-44%.

Najszybciej z komputerami żegnają się osoby reprezentujące miasta mające od 20 do 50 tys. mieszkańców – według badania, w 2016 roku korzystanie z PC deklaruje 63% badanych, podczas gdy w 2015 z komputerów korzystało 76% respondentów.

foto: mShopper 2.0

Jak pokazuje w dalszej części raport, liczy się nie tylko to co się posiada, ale także jak się tego używa. Polki i Polacy różnią się w swoich zachowaniach, w kilku przypadkach walcząc ze stereotypami, w innych je potwierdzając.

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Internet