Polecony z urzędu odbierzesz na smartfonie

Michał Tomaszkiewicz
01.09.2016 10:21
Polecony z urzędu odbierzesz na smartfonie Fot. materiały prasowe

Poczta Polska stała się nowym sprzymierzeńcem administracji rządowej – w placówkach aspirującej do miana Narodowego Operatora Cyfrowego instytucji będzie można załatwić sprawy urzędowe, a listy polecone trafią do internetu.

Systemy Poczty – w szczególności platforma Envelo – ma stać się podstawą do budowania e-państwa. PP ma nie tylko obsługiwać korespondencję urzędową – zarówno tradycyjną, papierową, jak i elektroniczną – ale także stanowić uzupełnienie fizycznych urzędów.

Porozumienie w tej sprawie zostało podpisane przez Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz Pocztę Polską. Wizję e-państwa budowanego z PP przedstawiła Anna Streżyńska, Minister Cyfryzacji.

Widzimy znacznie szerzej udział Poczty Polskiej w cyfryzacji kraju – poprzez placówki pocztowe i doręczycieli – ambasadorów cyfryzacji, którzy za pośrednictwem urządzeń mobilnych mogą ułatwić uzyskanie dostępu do profilu zaufanego. Chcemy, aby poczta papierowa była dostarczana na nasz komputer lub telefon, bez konieczności odbierania jej w placówce pocztowej.

Możliwość odebrania papierowego listu jako przesyłki elektronicznej to efekt rozporządzenia eIDAS Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2014 roku – w jego świetle Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE) ma identyczną rangę prawną, jak list polecony.

Platforma Envelo pozwala także na transformację przesyłki w drugą stronę – wiadomość wysłana elektronicznie może być dostarczona jako papierowy list. Możliwości Poczty Polskiej nie tylko ułatwią kontakty administracji z obywatelami, ale także powinny obniżyć koszta prowadzenia korespondencji.

foto: materiały prasowe Fot. foto: materiały prasowe

W planach jest także umożliwienie załatwiania w okienkach pocztowych spraw administracyjnych, takich jak na przykład złożenie wniosku o dowód osobisty czy otrzymanie wyciągu z KRS. Z tego elementu porozumienia ucieszą się najbardziej mieszkańcy najmniejszych miejscowości – nie będą już musieli wybierać się w podróż do miasta, żeby załatwić swoje sprawy.

Zaangażowanie Poczty w budowanie polskiej e-administracji ma być jednak zdecydowanie głębsze. Z Narodowego Operatora Pocztowego należąca w 100% do Skarbu Państwa firma chce stać się Narodowym Operatorem Cyfrowym i mocno zakotwiczyć w programie „Od Polski papierowej do cyfrowej”, przedstawionego przez Ministerstwo Cyfryzacji. Z przedstawionych planów resortu wynika, że do 2020 roku 80% spraw urzędowych można będzie załatwić nie odchodząc od domowego komputera.

Ma to być możliwe między innymi dzięki stworzeniu dla każdego obywatela specjalnej skrzynki pocztowej wykorzystywanej podczas kontaktów z urzędami – jej obsługa chce zająć się Poczta, chwaląc się możliwością prostej i bezpiecznej procedury identyfikacji i uwierzytelnienia użytkowników korzystających z systemów publicznych. 

Jak wynika z komunikatu wydanego z okazji podpisania umowy o zaangażowaniu PP w budowanie e-administracji, przedsiębiorstwo stało się liderem strumienia (zestawu działań zmierzających do opracowania i wdrożenia rozwiązania) e-Skrzynka i e-Doręczenie. Jak powiedział Paweł Usidus, Prezes spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe, wdrożenie w życie porozumienia zmieni całkowicie kontakty na linii obywatel – urząd.

Obywatel powinien mieć dostęp do urzędu na okrągło – online. Jesteśmy gotowi do kompleksowego wsparcia administracji w procesie wdrażania e-usług. Transformacja cyfrowa administracji dzięki Platformie Envelo to nie tylko zmiana technologiczna, ale i cywilizacyjna, która poszerza kompetencje cyfrowe obywateli.

Pierwsze kroki w tym kierunku zostały już zrobione - Poczta Polska uruchomiła w swoich placówkach darmowe hot-spoty z dostępem do internetu.

A Wy jesteście gotowi na elektroniczne awizo?

Michał Tomaszkiewicz Redaktor antyradia
Polub Antyradio na Facebooku
Logo 18plus

Ta strona zawiera treści przeznaczone tylko dla dorosłych jeżeli nie masz ukończonych 18 lat, nie powinieneś jej oglądać.