Polkomtel ukarany przez UOKiK za włączanie usług bez zgody klientów i pobieranie za nie opłat. Będzie można dostać odszkodowanie

Michał Tomaszkiewicz
30.05.2019 15:41
Polkomtel ukarany przez UOKiK za włączanie usług bez zgody klientów i pobieranie za nie opłat. Będzie można dostać odszkodowanie Fot. materiały prasowe

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtela, operatora sieci Plus, karę w wysokości 39,4 mln zł. UOKiK uznał, że doszło do naruszenia zbiorowego interesu konsumentów ze względu na uruchamianie niezamawianych przez użytkownika usług i pobieranie za to opłat.

Urząd doliczył się łącznie 9 przewin operatora. Mechanizm działania był zawsze taki sam. Użytkownikowi uruchamiana była bez żadnej akcji z jego strony wersja testowa usługi – jako przykład podano „Czasoumilacz” i „Serwis wyświetlacza” – z której można było korzystać przez miesiąc lub dwa za darmo.

Jeśli przed upływem okresu próbnego klient operatora nie złożył rezygnacji z korzystania z usług, te były przypisywane do trwające wiele miesięcy umowy, a ich koszt dopisywany do rachunku.

UOKiK podkreśla, że koszty usługi wahały się od 2 do 20 zł miesięcznie, a operator miał w zwyczaju aktywować swoim klientom jednocześnie kilka różnych usług, co mogło znacznie obciążyć kieszeń konsumenta.

Przeczytaj także

Według ustawy o prawach konsumenta przedsiębiorca zobowiązany jest do otrzymania zgody na każdą dodatkową płatność jeszcze przed podpisaniem umowy. Marek Niechciał, prezes UOKiK, podkreśla że w przypadku operatora nie można mówić o dopełnieniu tego obowiązku.

Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz”.

40 mln zł kary dla Plusa za włączanie użytkownikom usług, których nie zamawiali

UOKiK opublikował tabelkę, w której zawarł wszystkie usługi włączane klientom w kwestionowany sposób, podając także cenę, jaką konsumenci musieli płacić po okresie próbnym.

uokik_polkomtel_02 Fot. foto: materiały prasowe

Kwota 39,4 mln zł to suma wszystkich kar, nałożonych z osobna za każdą z wyszczególnionych praktyk. Urząd podkreśla, że to nie pierwszy raz, gdy staje w obronie klientów operatorów komórkowych.

W grudniu 2016 roku za identyczne praktyki UOKiK nałożył 15 mln zł kary na T-Mobile. Spółka odwołała się do sądu, który rozpatruje argumentu obu stron. Prawo do zakwestionowania decyzji Urzędu ma także Polkomtel.

Zobacz także: UOKiK bierze się za Apple i Google. Urzędowi nie podobają się aplikacje na smartfony 

Jeśli decyzja stanie się prawomocna, oznacza to dla klientów Plusa możliwość ubiegania się o odszkodowania:

Po uprawomocnieniu się decyzji Polkomtel musi też zawiadomić o niej konsumentów poprzez opublikowanie jej treści na swojej stronie internetowej. Dodatkowo ma zamieścić komunikat w dwóch ogólnopolskich dziennikach oraz wysłać listy polecone do wszystkich abonentów, od których choć raz pobrał opłatę za którąkolwiek z automatycznie aktywowanych usług. Dowiedzą się z nich, że prawomocne decyzje prezesa UOKiK mają charakter prejudykatu. Oznacza to, że ustalenia urzędu co do faktu stosowania praktyki są dla sądu wiążące. Będzie to pomocne dla tych konsumentów, którzy chcą dochodzić swoich praw w sądzie, np. jeśli Polkomtel pobierał od nich opłaty za jedną lub kilka automatycznie aktywowanych dodatkowych usług, a gdy zażądali zwrotu - odrzucił reklamację.

Polkomtel nie skomentował jeszcze decyzji UOKiK, najprawdopodobniej jednak zaskarży ją do sądu.

Michał Tomaszkiewicz Redaktor antyradia
Polub Antyradio na Facebooku
CZYTAJ TAKŻE
Logo 18plus

Ta strona zawiera treści przeznaczone tylko dla dorosłych jeżeli nie masz ukończonych 18 lat, nie powinieneś jej oglądać.