Porsche tłumaczy jak wymawiać… Porsche

Czy zastanawialiście się kiedyś jak wymawiać nazwę marki ze Stuttgartu, produkującej sportowe samochody?
Porsche postanowiło rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące wymowy swojej nazwy, prezentując poradnik. O ile Polacy nie mają z tym większym problemów, o tyle w krajach anglojęzycznych bardzo często mówi się „Porsh“, co jest rażącym błędem. I to na tyle rozpowszechnionym, że producent sportowych samochodów stworzył krótki film instruktażowy:
Niemiecka firma została założona przez Ferdinanda Porsche w 1931 roku, z siedzibą w centrum Stuttgartu. Początkowo zajmowała się tworzeniem różnych pojazdów mechanicznych, nie produkując przy tym żadnych własnych samochodów pod tą nazwą. Dopiero w 1939 roku pojawiło się Porsche 64 wykorzystujące wiele podzespołów Volkswagena Beetle’a.
Obecnie, marka założona przez Ferdinanda jest znana z tworzenia sportowych pojazdów. Największą ikoną jest 911, przy czym jedna z najbardziej pożądanych odmian tego modelu nazywa się R. Zadebiutowała podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Auto powstało w hołdzie dla dopuszczonego do ruchu publicznego wyścigowego samochodu wytwarzanego pod tym samym szyldem. I zupełnie tak jak protoplasta, „R-ka”ma oferować świetne właściwości jezdne. Z masą własną 1370 kilogramów jest to najlżejsza „911-stka” w gamie.
Limitowany do 991 sztuk wariant (liczba nawiązuje do generacji) jest bardzo pożądany na rynku wtórnym, o czym świadczy fakt, że jego ceny są nawet 7-krotnie wyższe od pierwotnej kwoty zakupu. Jeden z egzemplarzy 911 R był bohaterem serii poradników, w których fabryczny kierowca Porsche – Patrick Long – tłumaczył techniki sportowej jazdy.
Mimo bardzo bogatej historii sportowej, Porsche rządzi się dokładnie takimi samymi prawami, jak inne firmy. To nie oznacza nic innego, że przedsiębiorstwo, aby przetrwać, musi być przede wszystkim rentowne. I właśnie z myślą o sukcesie rynkowym powstały SUV-y takie jak Cayenne i Macan oraz limuzyna – Panamera. Przy czym aż 39% klientów na całym świecie w 2015 roku zdecydowało się na zakup tego pierwszego modelu, dzięki czemu pobito rekord sprzedaży.
Najnowszym samochodem w gamie niemieckiego producenta jest Panamera drugiej generacji, która w momencie debiutu zasłynęła najlepszym czasem przejazdu na długiej pętli Nurburgringu – Nordschleife – wśród czterodrzwiowych sedanów. Porsche nie cieszyło się tym tytułem długo, a wszystko przez Alfę Romeo Giulię QV.
Co ciekawe, niemiecka marka ma w planach seryjną produkcję aut elektrycznych, w tym modelu Mission E, który był jedną z największych atrakcji podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2015 roku.
Oceń artykuł