Poznaj najlepsze silniki 2016 roku

02.06.2016 09:33
Poznaj najlepsze silniki 2016 roku Fot. materiały prasowe

Od 1999 dziennikarze z całego świata co 12 miesięcy wybierają najlepsze ich zdaniem silniki. Pod uwagę brane są liczne parametry.

Najlepiej żeby jednostka bezzwłocznie reagowała na każde muśnięcie gazu, dysponowała sporą liczbą Nm dostępną w szerokim zakresie obrotów, chętnie zapędzała wskazówkę obrotomierza pod czerwone pole oraz była pozbawiona jakiejkolwiek turbodziury. W dodatku powinna również odznaczać się adekwatnym zapotrzebowaniem na paliwo, a najlepiej jak najniższym.

Z drugiej jednak strony patrząc się na niektóre silniki, które były dotychczas wybierane przez jury, można podważać niejako zasadność tych wyborów. W 2003 roku tytuł najlepszej jednostki roku powędrował do 1,3-litrowego Renesisa z Mazdy RX-8, który tak naprawdę wielu swoim właścicielom sprawował nie lada problemy i nie chodzi tutaj o awaryjność, tylko o to, że Wankle wymagały specjalnego traktowania, przez co z perspektywy użytkownika były mało atrakcyjne.

Ba, na rynku aut używanych niemała liczba osób decyduje się na wymianę tych silników na starsze jednostki o gorszych parametrach. Nieliczni, dysponujący większym budżetem, wybierają motor K20Z4 z Hondy Civic Type-R o bardzo zbliżonych parametrach i charakterystyce, który jest nieznaczne cięższy – idealnie zatem zastępuje Renesisa, zużywa przy tym mniej paliwa i nadaje się do codziennej eksploatacji.

W 2016 roku tytuł International Engine of the Year zgarnęła jednostka 3.9 biturbo V8 o mocy 669 KM, z której korzysta Ferrari 488 GTB, o czym wspomniał Graham Jonhson, jeden z prezesów zarządu firmy UKIP Media & Events organizującej konkurs:

Dla silników turbodoładowanych to ogromny krok naprzód pod względem wydajności, osiągów i elastyczność. To bez wątpienia najlepsza produkowana dzisiaj jednostka i na zawsze zostanie zapamiętana jako jedna z najlepszych kiedykolwiek produkowanych.

Minęło 8 lat od kiedy jakikolwiek silnik o liczbie przekraczającej 4 cylindrów zdobył tytuł International Engine of the Year. Najnowsza jednostka Ferrari F154CB powstała w technologii downsizingu, zastępując 4,5-litrowy motor z Ferrari 458.

Maksymalna moc 670 KM osiągana jest przy 8000 obr./min., a 760 Nm dostępne są już od 3000 obr./min. na 7. biegu. Imponuje również doskonała reakcja na gaz wynosząca 0,8 sekundy przy 2000 obr,/min. na 3. biegu, co potwierdza Dean Slavnich, jeden z prezesów International Engine of the Year:

Ta jednostka jest niebywale wydajna zarówno na drodze, jak i torze, do tego do uszu pasażerów dociera oszałamiający dźwięk V8 z Maranello – to wszystko wystarczyło, by ten motor dostał się do ostatniej rundy konkursu. Jednak silnik największe wrażenie robi swoim wyrafinowanym charakterem – Ferrari uzbroiło go w liczne, nowoczesne, zaawansowane technologie – który pozwolił zdeklasować bardzo poważnego rywala, zeszłoroczną kreację BMW PHEV, czyli i8, jak również Porsche z nową 3-litrową 6-cylindrową jednostką z 911. Serdecznie gratulujemy Ferrari, to naprawdę absolutnie fenomenalny i niezwykły motor.

W pozostałych kategoriach wygrały następujące silniki:

  • Poniżej 1 litra pojemności – 998 ccm turbo EcoBoost Forda
  • Od 1 do 1.4 – 1.2 PureTech koncernu PSA
  • Od 1.4 do 1.8 – hybryda 1.5 z BMW i8
  • Od 1.8 do 2.0 – Mercedes-AMG 2.0 turbo
  • Od 2.0 do 2.5 – Audi 2.5 turbo z RS i RSQ3
  • Od 2.5 do 3.0 – Porsche 3.0 turbo z 911
  • Od 3.0 do 4.0 – Ferrari 3.9 biturbo V8 z 488 GTB
  • Powyżej 4 litrów – Ferrari 6.3 V12 z F12tdf
  • Ekonomiczny silnik – w pełni elektryczna jednostka z Tesli Modelu S i X
  • Nowy silnik – Ferrari 3.9 biturbo V8 z 488 GTB
  • Wydajny silnik – Ferrari 3.9 biturbo V8 z 488 GTB

A Wam spośród aut, którym jeździliście, jaki silnik najbardziej przypadł do gustu?

Redaktor antyradia
Polub Antyradio na Facebooku
Logo 18plus

Ta strona zawiera treści przeznaczone tylko dla dorosłych jeżeli nie masz ukończonych 18 lat, nie powinieneś jej oglądać.