Pogoda
08.12.2015 10:14

Supersportowy kompakt – Peugeot 308 R HYbrid

Peugeot 308 R HYbrid to koncepcyjny model francuskiego PSA, którego jednostki napędowe rozwijają do 500 KM. Nawet jak na dzisiejsze standardy, tyle mocy w kompaktowym aucie zdaje się być czystym szaleństwem.

Supersportowy kompakt – Peugeot 308 R HYbrid
foto: materiały prasowe

Auto po raz pierwszy na żywo zadebiutowało na targach motoryzacyjnych w Szanghaju w maju 2015 roku. Opracował je dział specjalizujący się w konstruowaniu usportowionych odmian samochodów – Peugeot Sport. Pod maską kompaktowy Peugeot ma ten sam 1,6-litrowy silnik THP znany z 308 w wersji GT i GTi oraz RCZ R. W tym wydaniu generuje on 270 KM. Przy osiach umieszczono zaś elektryczne motory rozwijające po 115 KM każdy. Łączna moc układu może wynosić nawet 500 KM i 730 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a to wciąż tylko… 308.

Pierwsze 100 km/h na liczniku pojawia się po 4,0 s. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Na pokonanie 400 m ze startu zatrzymanego, 308 R HYbrid potrzebuje 12,5 s, a na kolejne 600 m o 10 s więcej. Obiecywana emisja CO2 ma nie przekraczać 70 g/km. Całość współpracuje z 6-biegową skrzynią ręczną, która przekazuje moment obrotowy na obie osie.

Do dyspozycji kierowcy są 3 tryby jazdy – standardowy ZEV, HYbrid i HYbrid Sport. Pierwszy z nich wykorzystuje wyłącznie zamontowany z tyłu silnik elektryczny o mocy 115 KM, napędzający tylne koła. W wypadku przekroczenia prędkości 100 km/h lub niskiego poziomu naładowania baterii, 308 automatycznie przechodzi w tryb HYbrid. Trybami można zarządzać także ręcznie, wybierając jeden z nich za pomocą przycisku na konsoli środkowej.

W pośrednim trybie HYbrid, silnik spalinowy przekazuje do 270 KM i 330 Nm maksymalnego momentu obrotowego przekazywanego na przednie koła. Jego nadwyżka mocy może posłużyć do doładowywania akumulatora trakcyjnego.

Peugeot 308 R HYbrid (2)

Żeby przejść do najostrzejszego trybu HYbrid Sport, należy nacisnąć przycisk umieszczony po prawej stronie koła kierowniczego. Po przebrnięciu przez tę procedurę, każde naciśnięcie pedału gazu będzie zaprzęgać do pracy do 400 KM i 530 Nm.

O optymalizację przyspieszenia ze startu zatrzymanego dba system Launch Control, który zwiększa moc do 500 KM i 730 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Żeby go aktywować, należy włączyć najostrzejszy tryb, dezaktywować ESP, wrzucić drugi bieg, przytrzymać pedał hamulca, dociskając pedał gazu do podłogi – w tym momencie obroty silnika wzrosną do 4000 obr./min. Po 4 sekundach od zwolnienia prawej stopy, na prędkościomierzu pojawi się 100 kmh/h.

Peugeot twierdzi, ze udało się uzyskać pożądane przez nich rozłożenie masy w stosunku 60% na przód i 40% na tył. Relacja mocy do wagi może wynosić minimalnie 3,1 kg/KM. Auto było opracowywane przez specjalistów od sportów motorowych, którzy dokonywali ostatnich szlifów, tak aby wszystkie komponenty zapewniały optymalną efektywność. Dobre właściwości jezdne zapewnia niskie osadzenie środka ciężkości oraz napęd 4x4. Skuteczne hamowanie zapewniają wentylowane tarczowe hamulce z zaciskami czterotłokowymi – ich średnica wynosi 380 mm z przodu i 290 mm z tyłu.

Dzięki systemowi head-up display, kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi, ponieważ na wysokości jego oczu wyświetlane są wszystkie najważniejsze informacje, czyli bieg, tryb jazdy i poziom naładowania baterii. Jednostkę można śmiało wkręcać w jak najwyższy rejestr obrotów, czekając na dźwiękowy sygnał, sugerujący wrzucenie wyższego biegu.

Sam szef PSA, Carlos Tavares, powiedział że samochód był już testowany na publicznych drogach:

"

Jesteśmy na zaawansowanym etapie rozwoju i wciąż testujemy, ale wiele wskazuje na to, że Peugeot 308 R HYbrid może trafić do seryjnej produkcji, tylko pytanie brzmi jak go skomercjalizujemy. "

Nad samochodem pracował zespół 15 osób przez 12 miesięcy i według zapewnień producenta, technologia hybrydowa, a w tym ich koncepcyjny model nieustannie są rozwijane i doszlifowywane.

Tagi: News Peugeot