T-Mobile ukarany za wciskanie „Grania na czekanie”

Michał Tomaszkiewicz
05.01.2017 14:44
T-Mobile ukarany za wciskanie „Grania na czekanie” Fot. Blue Coat Photos, CC BY-SA 2.0

15 mln zł ma zapłacić T-Mobile za włączanie bez zgody klientów usług „Granie na czekanie”, Szafa gra” i „Prenumerata”. Kwota miała być wyższa, ale UOKiK obniżył ją operatorowi za dobre sprawowanie.

O wszczęciu przez Urząd postępowania informowaliśmy jeszcze we wrześniu 2016 roku. UOKiK postanowił się przyjrzeć, czy T-Mobile nie narusza interesów konsumentów – i jak wynika z nałożonej kary, stwierdzono że operator był winny zarzutów.

Przedsiębiorstwo – podobnie zresztą jak Orange, Plus i Play, wobec których prowadzone są analogiczne postępowania – włączało klientom podpisującym nową umowę lub doładowującym konto jedną z wymienionych usług na bezpłatny okres próbny trwający miesiąc.

Jeśli w tym czasie użytkownik nie wydał wyraźnej dyspozycji, że nie chce korzystać z „Grania na czekanie”, „Szafy gra” (odgrywania wybranego utworu osobie czekającej na zatwierdzenie połączenia) lub „Prenumeraty” (dostępu do informacji i rozrywki), operator zaczynał pobierać od niego opłaty.

Taka praktyka wzbudziła w Urzędzie wątpliwości – UOKiK przypomina, że zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, najpóźniej w chwili wyrażenia przez klienta woli zawarcia umowy przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać jego wyraźną zgodę na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy.

Nałożenie kary na T-Mobile skomentował Marek Niechciał, prezes UOKIK:

Zgoda konsumenta na dodatkowe płatności, powinna sprowadzać się do stwierdzenia „tak” lub „nie” opatrzonego informacjami o zasadach korzystania z usług, o tym, ile kosztują i kiedy stają się płatne. Zgoda taka, aby mogła zostać uznaną za wyraźną, powinna być również odrębna dla każdej usługi. T-Mobile Polska nie zapewniała konsumentom tej ochrony, ponieważ przyjęła, że wyrażeniem zgody było podpisanie ogólnego oświadczenia dotyczącego warunków zawieranej umowy i świadczonych na jej podstawie usług.

Jak zdradził Urząd, wynosząca 15 mln zł kara została obniżona z pierwotnej kwoty o 30% z uwagi na wzorową współpracę operatora, który od 17 grudnia 2016 roku nie pobiera już od klientów opłat za uruchomione im usługi.

Decyzja o nałożeniu kary nie jest prawomocna – operator zapowiedział już odwołanie się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

Zamierzamy odwołać się od decyzji Urzędu z uwagi na brak zasadności nałożonej na firmę kary pieniężnej. Jesteśmy przekonani, że w sytuacji gdy na każdym etapie postępowania w pełni współpracowaliśmy z UOKiK, a po otrzymaniu nowych wytycznych niezwłocznie zmieniliśmy zasady aktywowania usług, kara taka nie znajduje uzasadnienia.

Operator poinformował, że proces sprzedaży zakładał wieloetapowe informowanie klientów o zasadach i warunkach świadczenia oferowanych usług - włącznie z wysyłaniem SMS-a o końcu okresu próbnego.

Michał Tomaszkiewicz Redaktor antyradia
Polub Antyradio na Facebooku
CZYTAJ TAKŻE
Logo 18plus

Ta strona zawiera treści przeznaczone tylko dla dorosłych jeżeli nie masz ukończonych 18 lat, nie powinieneś jej oglądać.