Techniki sportowej jazdy w Porsche 911 R

Dorota Iglikowska
30.04.2016 16:00
Techniki sportowej jazdy w Porsche 911 R Fot. kadr z wideo

Marka ze Stuttgartu stworzyła 5 filmików instruktażowych, na których jeden z kierowców – Patrick Long – tłumaczy jak się zachować za kierownicą sportowego samochodu.

Tym razem to nie kolejny zabieg marketingowy mający na celu zachęcenie widzów do zakupu prezentowanego pojazdu. W roli głównej wystąpiło najnowsze Porsche 911 R pokazane na targach Geneva Motor Show. To jedno z tych aut, które nie potrzebuje jakiegokolwiek rozgłosu, ponieważ w mgnieniu oka wszystkie 991 egzemplarzy zostało wyprzedanych jeszcze przed oficjalną premierą w Szwajcarii.

Celem lekcji z Porsche jest pokonanie odcinku górskiego legendarnego rajdu Tour de France Automobile 1969 w hołdzie dla protoplasty 911 R. Trasa prowadzi z Arreau na Col d’Aspin – ten konkretny fragment liczy zaledwie 12 km, a jego maksymalne nachylenie wynosi 6,7% przy różnicy wysokości 785 metrów. To jedyna krótka część liczącej 5000 km trasy składającej się z wielu odcinków specjalnych.

Bohaterem serii – obok najnowszego 911 R – jest Patrick Long, będący fabrycznym kierowcą Porsche od 2004 roku. W tym okresie aż trzykrotnie wygrywał w American Le Mans Series GT i dwukrotnie zwyciężył w swojej klasie w wyścigu 24 H Le Mans. Poznaje 5 lekcji Porsche:

1. Rozgrzewka

Patrick zaczyna od rozgrzewki, czyli od doboru poprawnej pozycji za kierownicą. Nim odpalimy samochód, powinniśmy wykonać odpowiednie czynności:

Aby prowadzić auto na skraju jego możliwości, należy zająć optymalną pozycję za kierownicą, taką która pozwoli na pełną kontrolę. Najpierw staram się usiąść jak najniżej się da, przy samej podłodze. Następnie reguluję kierownicę tak, aby nie odrywając pleców od fotela móc oprzeć nadgarstek o górną część wieńca kierowniczego. W Porsche 911 R dostępne są lekkie fotele kubełkowe wykonane z włókna węglowego, które nie tylko pozwalają na zajęcie niskiej pozycji za kierownicą, ale także zapewniają dobre trzymanie boczne, co jest niezbędne przy szybkiej jeździe.

2. Siły przeciążenia

Podczas drugiej lekcji kierowca fabryczny Porsche pomaga lepiej zrozumieć siły oddziałujące na samochód oraz zbliżyć się do granicy przyczepności pojazdu:

Jednym z podstawowym terminów jest podsterowność – pojawia się ona w momencie utraty przyczepności przednich kół, kiedy auto przestaje reagować na ruchy kierownicą. Przeciwieństwem tego pierwszego jest nadsterowność – wtedy tylne koła są poza kontrolą i trzeba przywrócić tylną oś do porządku. W przypadku podsterowności mocniejsze skręcenie kierownicy na niewiele się zda, w tej sytuacji jedynie może pomóc spokojne odpuszczenie nogi z gazu. W Porsche po włączeniu systemu PSM ta tendencja zostanie zniwelowana, dzięki mechanizmowi przyhamowującemu odpowiednie koło w zakręcie. W przypadku nadsterowności należy wykonać kontrę kierownicą i w miarę potrzeby zmniejszyć prędkość auta.

3. Technika międzygazu

Jako, że Porsche 911 R jest wyposażona w przekładnię ręczną, podczas szybkiej jazdy należy odpowiednio operować drążkiem skrzyni biegów oraz pedałami gazu, hamulca i sprzęgła. Podczas redukcji warto korzystać z techniki międzygazu:

Lewa noga na sprzęgle i redukcja przełożenia, a przy jednoczesnym trzymaniu prawej stopy na skraju hamulca i wciskaniu pedału gazu pozwala na idealną kontrolę obrotów silnika. Poprawnie wykonana redukcja przy wykorzystaniu techniki międzygazu nie tylko sprawia, że Twój silnik jest radosny, ale również wpływa na to, że samochód zachowuje się neutralnie. W trybie Sport Porsche wykona całą robotę za Ciebie.

4. Idealny tor jazdy

Szybka jazda samochodem polega na maksymalnie opóźnionym hamowaniu, dobraniu optymalnej prędkości przy idealnym torze jazdy oraz jak najwcześniejszym możliwym przyspieszaniu na wyjściu z zakrętu. Patrick Long radzi zatem jak się za to zabrać:

Wyścigowy tor jazdy, który składa się z trzech części – hamowania i skręcania, przecinania wierzchołka i wychodzenia z zakrętu do zewnętrznej krawędzi. Tutaj chodzi o pokonywanie łuków jak najszerzej się da przy spokojnych i opanowanych ruchach kierownicą. Ważne jest przyspieszanie na wyjściu z zakrętu tak wcześnie jak to tylko możliwe.

5. Wielki finał

Wszystkie te lekcje prowadzone przez Porsche sprowadzały się do jednego, o czym wspomniał Patrick Long:

To 12 kilometrów najprzyjemniejszej trasy na świecie. Składa się z 55 zakrętów, a różnica wysokości między skrajnymi punktami wynosi 700 metrów i dzisiaj... jest cały Wasz. W 1969 Gerald wygrał Tour de France w oryginalnym 911 R.

Ponadto Porsche stworzyło aplikacje o nazwie Porsche Track Precision przeznaczoną na smartfony, która umożliwia zaimportowanie zapisanych danych bezpośrednio z Porsche 911 R, a następnie ich analizę. Ma ona służyć doskonaleniu technik jazdy torowej.

Polecamy również naukę techniki hamowania lewą nogą, która pozwala lepiej zapanować nad samochodem, a także polepsza bezpieczeństwo i pewność siebie u kierowcy. Wręcz bezgranicznie można z niej korzystać poruszając się autem z przekładnią automatyczną. W trakcie jazdy w zakręcie, w momencie gdy czujemy, że samochód płuży przodem, możemy próbować odzyskać panowanie nad autem hamując lewą nogą. Wprawny kierowca jest w stanie wykorzystać tę technikę jako środek minimalizujący tendencję do podsterowności. Przy szybszej jeździe wystarczy asekuracyjne zbliżając się do granicy przyczepności wdusić odpowiednio mocno pedał hamulca – lekko jeśli tylko nieco nas wyrzuca z pożądanego toru jazdy i mocniej jeśli ta tendencja jest silniejsza – przy jednoczesnym trzymaniu drugiej stopy na pedale gazu.

Dorota Iglikowska Redaktor antyradia
CZYTAJ TAKŻE
Logo 18plus

Ta strona zawiera treści przeznaczone tylko dla dorosłych jeżeli nie masz ukończonych 18 lat, nie powinieneś jej oglądać.