"Terminator" miał stać się rzeczywistością? Amerykanie próbowali stworzyć system na wzór Skynet

11.05.2020 12:37
"Terminator" miał stać się rzeczywistością? Amerykanie próbowali stworzyć system na wzór Skynet Fot. Shutterstock

Główny antagonista "Terminatora" miał stać się naszą codziennością? Departament Obrony USA pracował nad programem silnie przypominającym Skynet.

Skynet kojarzą wszyscy fani science fiction. Wojskowy system obronny, który wymknął się spod kontroli i zapragnął zagłady ludzkości, był głównym antagonistą w filmach z serii "Terminator". Okazuje się jednak, że nie był on tak do końca daleki od rzeczywistości.

Amerykanie próbowali stworzyć system na wzór Skynet

Jak informuje portal Zmiany na Ziemi, w latach 1983-1993 prowadzono zaawansowane badania nad rozwojem sztucznej inteligencji, które finansował Departament Obrony USA. Projekt, prowadzony przez agencję DARPA, pochłonął koszty ponad miliarda dolarów. System o wdzięcznej nazwie Strategic Computing Initiative miał znacząco rozbudować technologiczne możliwości komputerów, robotów i przede wszystkim - sztucznej inteligencji. Uważa się go wzór, znanego z "Terminatora", Skynetu. 

Przeczytaj także

Portal Zmiany na Ziemi podzielił się mało znany dokumentem, który przedłożono kongresowi w październiku 1983 roku i który pokrótce określał cel projektu:

Jeśli technologia nowej generacji rozwinie się zgodnie z oczekiwaniami analityków, pojawią się nowe wyjątkowe możliwości wykorzystania komputerów w sprawach wojskowych. 
[...] Na przykład, możliwe będzie uruchomienie w pełni autonomicznych pojazdów naziemnych, morskich i powietrznych, zdolnych do wykonywania złożonych i bardzo różnorodnych misji rozpoznawczych i uderzeniowych. Możliwości są naprawdę oszałamiające i wiele wskazuje na to, że informatyka nowej generacji zasadniczo zmieni charakter przyszłych konfliktów.

Koncepcja projektu opracowana została przez Roberta Kahna - ówczesnego szefa działu technik przetwarzania informacji w agencji DARPA. W ogólnym założeniu system Strategic Computing Initiative miał za zadanie umożliwić gromadzenie informacji o wrogach, a także przeprowadzanie na nich ataków zarówno z lądu, jak i morza oraz powietrza. Miała być to sieć oparta na nowoczesnej technologii o zawrotnej prędkości, łącząca w sobie najważniejsze aspekty amerykańskiego sektora wojskowego i technicznego. 

Przeczytaj także

Co więcej, SCI nie miał wyłącznie przetwarzać informacji, a rozumieć, komunikować się i reagować, niczym żywy, myślący organizm. Podstawowym celem projektu było wzmocnienie bezpieczeństwa narodowego i siły gospodarczej Stanów Zjednoczonych. Pojawiły się jednak uzasadnione obawy wskazujące na możliwość "usamodzielnienia się" systemu, czyt. wymknięcia się spod kontroli i stworzenia globalnego zagrożenia. Wracając jednak do celów, portal Zmiany na Ziemi przywołuje trzy przykłady pomysłów na zastosowanie SCI przez kongres i wojsko USA. Pierwszym z nich był autonomiczny pojazd naziemny ALV - ośmiokołowe cacko bez kierownicy, wyposażone w czujniki kierujące jego ruchem. Ingerencja człowieka nie jest mu do niczego potrzebna. Niestety, maszyna została uznana za zbędną i całkowicie bezużyteczną pod względem wojskowym, z związku z czym w 1988 roku zakończono wszelkie prace nad ALV.

Przeczytaj także

Drugim pomysłem był "asystent pilota" - inteligentny satelita, doskonale rozumiejący język pilota i w porę reagujący na otoczenie. Miał przykładowo wykrywać wrogie cele i proponować pilotowi rozwiązania. W dużym skrócie miał przypominać swoiste połączenie R2-D2 z "Gwiezdnych wojen" z pomocnikiem Iron Mana, Jarvisem

Przeczytaj także

Ostatnim z pomysłów był System kontroli walki, który stanowił zasadniczo mózg całego projektu. Jak w książce "Strategic Computing" opisał to Alex Roland:

Sztuczna inteligencja w ramach projektu SCI, miała wyciągać wnioski na temat wroga i jego żołnierzy, struktury walki i porządku walki, uwzględniając niepewności, opracowywać opcje przeprowadzania ataków, przeprowadzać modelowanie symulacyjne w celu oceny tych opcji, opracowywać plany operacyjne oraz dostarczać argumentów i wyjaśnień.

Strategic Computing Initiative został porzucony na początku lat 90. XX wieku i w żadnym wypadku nie z powodu strachu przed globalną zagładą na wypadek wymknięcia się spod kontroli. Za porzuceniem projektu stała bolesna świadomość, że stworzenie tak zaawansowanej technologii jest (a przynajmniej było wtedy) po prostu niemożliwe. 

Przeczytaj także
Natalia Nowecka
Natalia Nowecka Redaktor antyradia
CZYTAJ TAKŻE
Logo 18plus

Ta strona zawiera treści przeznaczone tylko dla dorosłych jeżeli nie masz ukończonych 18 lat, nie powinieneś jej oglądać.