UKE zbadało, kto ma najlepszy zasięg w Polsce
Michał Tomaszkiewicz
28.12.2016 09:26
UKE zbadało, kto ma najlepszy zasięg w Polsce Fot. Jakub Hałun, CC BY-SA 4.0

Pracownicy Urzędu Komunikacji Elektronicznej przejechali pociągami 8500 kilometrów sprawdzając, jak z połączeniami telefonicznymi i transmisją danych radzą sobie cztery największe sieci komórkowe. Kto najczęściej traci zasięg?

To kolejny raz, gdy UKE przygląda się ofertom operatorów – poprzednie testy, sprawdzające jakość oferowanego internetu mobilnego,  wykonywane były podczas podróży samochodami po polskich drogach.

Kampania pomiarowa trwała od 3 do 23 sierpnia 2016 roku. Kontrolerzy wzięli pod lupę działanie sieci Orange, Plus, T-Mobile oraz Play, z każdej z nich wykonując około 2,5 tysiąca połączeń telefonicznych oraz 2,5 tysiąca sesji transmisji danych.

Łącznie testy trwały ponad 117 godzin – wykonywano je w pociągach w ruchu, badając pokrycie Polski zasięgiem oraz dostępność i jakość usług. Trasy przejazdu pokazano na poniższej mapce - zostały pokonane pociągami różnych typów i różnych przewoźników.

foto: UKE Fot. foto: UKE

Urząd przyglądał się skuteczności w nawiązywaniu połączeń, czasie zestawienia rozmowy, liczbie połączeń przerwanych, jakości mowy dla usługi głosowej oraz prędkości transmisji danych, opóźnieniach pakietów, zmienności opóźnień i utraty pakietów dla usługi transmisji danych.

UKE zmierzyło ponadto wskaźniki użycia technologii, dostępności sieci i poziom sygnału radiowego.

Podczas testów starano się zapewnić warunki maksymalnie zbliżone do sposobu, w jaki z sieci komórkowych korzystają zwykli użytkownicy:

Badanie usług zostało przeprowadzone z punktu widzenia użytkownika końcowego, czyli z wnętrza jadącego pociągu, przy wykorzystaniu dwóch przenośnych zestawów pomiarowych QualiPoc Freerider III firmy SwissQual, osobno dla badania usługi głosowej i dla transmisji danych. Usługi głosowe Play były badane z aktywną funkcją roamingu krajowego, natomiast w przypadku usługi dostępu do internetu wykorzystano karty SIM zgodne z ofertą usług internetowych operatora, świadczonych wyłącznie we własnej sieci.

Systemy pomiarowe umożliwiały automatyczny wybór technologii przez terminal dla realizacji usług: GSM, UMTS lub LTE dla transmisji danych oraz GSM lub UMTS dla połączeń głosowych (w czasie prowadzenia badania sieci LTE nie były wykorzystywane komercyjnie do realizacji połączeń głosowych).

Z głównymi wynikami badania można zapoznać się w poniższej tabeli:

foto: UKE Fot. foto: UKE

Tak brzmi podsumowanie testów przygotowane przez UKE:

Generalnym wnioskiem z przeprowadzonego badania na trasach kolejowych jest to, że wszyscy czterej operatorzy uzyskują wyniki na zbliżonym poziomie, dla poszczególnych wskaźników jakości usług. Występujące różnice pomiędzy operatorami nie powinny przekładać się w istotny sposób na odbiór jakości usług przez użytkowników.

Urząd wskazuje, że za akceptowalny należy uznać czas niedostępności sieci na poziomie 3-6%. Jak wynika z przedstawionego zestawienia, zdecydowanie wyróżnia się pod tym względem sieć Play – raz na plus, raz na minus:

foto: UKE Fot. foto: UKE

Najmłodszy operator oferował największe pokrycie tras usługami głosowymi (możliwe dzięki korzystania z roamingu krajowego - w trakcie badania 76% połączeń głosowych zrealizowanych w sieci Plus i 23% w sieci T-Mobile), ale też najgorzej radził sobie z zapewnieniem transmisji danych (UKE podkreśla, że w badaniu brała udział karta SIM łącząca się przez infrastrukturę własną Playa).

Urząd przedstawił także dostępność poszczególnych technologii transmisji danych:

foto: UKE Fot. foto: UKE

Pełną wersję raportu można pobrać z witryny Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Michał Tomaszkiewicz Redaktor antyradia
Polub Antyradio na Facebooku
Logo 18plus

Ta strona zawiera treści przeznaczone tylko dla dorosłych jeżeli nie masz ukończonych 18 lat, nie powinieneś jej oglądać.