01.06.2020 15:01
W centrum Drogi Mlecznej zidentyfikowano dziwne, regularne sygnały. Skąd pochodzą i czym mogą być? Fot. Shutterstock (zdjęcie poglądowe)

Astronomowie dzięki sieci radioteleskopów ALMA odkryli regularne sygnały pochodzące z centrum Drogi Mlecznej. Co wiemy na ich temat?

ALMA to sieć 66 radioteleskopów o średnicach po 12 i 7 metrów, które pracują na płaskowyżu Chajnantor w Chilijskich Andach na wysokości ponad 5000 m n.p.m. To właśnie dzięki temu systemowi badacze z Uniwersytetu Keio w Japonii dokonali fascynującego odkrycia.

Regularne sygnały pochodzące z centrum Drogi Mlecznej. Skąd pochodzą?

Badacze z Uniwersytetu Keio w Japonii zarejestrowali sygnał radiowy pochodzący z centrum naszej galaktyki. Najnowsze obserwacje prowadzone były przez 10 dni, po 70 minut każdego dnia.

Astronomowie uważają, że seria sygnałów pochodzi z centralnej części naszej Galaktyki. W tym rejonie Drogi Mlecznej znajduje się Sagittarius A*, który został sklasyfikowany jako supermasywna czarna dziura, o masie wynoszącej około 4 mln mas Słońca i promieniu 13 razy większym od naszej gwiazdy.

Promieniowanie nie pochodzi z czarnej dziury, lecz z jej najbliższego otoczenia: z dysku materii gazowej orbitującego wokół obiektu.

Czym mogą być regularne sygnały pochodzące z centrum Drogi Mlecznej?

Zmienność o skali 30 minut jest porównywalna z okresem orbitalnym najbardziej wewnętrznego brzegu dysku wokół czarnej dziury, o promieniu 0,2 jednostki astronomicznej
Wiadomo, że Sgr A* czasami rozbłyskuje w falach milimetrowych. Tym razem, korzystając z ALMA, uzyskaliśmy wysokiej jakości dane dotyczące zmian intensywności fal radiowych z Sgr A* przez 10 dni, 70 minut dziennie. Znaleźliśmy dwa trendy: zmiany kwazi-okresowe z typową skalą czasową wynoszącą 30 minut oraz wolniejsze zmiany godzinowe.

– skomentował sprawę główny autor badań, Yuhei Iwata z Uniwersytetu Keio.

Yuhei Iwata jest także twórcą artykułu opublikowanego w "Astrophysical Journal Letters" opisującym to niespotykane dotąd zjawisko.

Emisja ta może być związana z niektórymi egzotycznymi zjawiskami zachodzącymi w pobliżu supermasywnej czarnej dziury

- dodaje Tomoharu Oka, współautor badania.
Zdaniem grupy badawczej japońskich astronomów za regularne błyski odpowiadają gorące punkty lub plamy powstające na wewnętrznych krawędziach dysku okrążającego czarną dziurę. Naukowcy są zdania, że w tak małej odległości od Czarnej Dziury, prędkości osiągane przez gaz są zbliżone do prędkości światła. Błyski są silniejsze w tej części dysku, w której materia porusza się w naszą stronę.

Badacze liczą, że nowoodkryta aktywność powie nam coś więcej o tym, jak zachowuje się czarna dziura i jak pochłania okoliczną materię.