Pogoda
01.06.2020 15:01

W centrum Drogi Mlecznej zidentyfikowano dziwne, regularne sygnały. Skąd pochodzą i czym mogą być?

Astronomowie dzięki sieci radioteleskopów ALMA odkryli regularne sygnały pochodzące z centrum Drogi Mlecznej. Co wiemy na ich temat?

W centrum Drogi Mlecznej zidentyfikowano dziwne, regularne sygnały
foto: Shutterstock (zdjęcie poglądowe)

ALMA to sieć 66 radioteleskopów o średnicach po 12 i 7 metrów, które pracują na płaskowyżu Chajnantor w Chilijskich Andach na wysokości ponad 5000 m n.p.m. To właśnie dzięki temu systemowi badacze z Uniwersytetu Keio w Japonii dokonali fascynującego odkrycia.

Regularne sygnały pochodzące z centrum Drogi Mlecznej. Skąd pochodzą?

Badacze z Uniwersytetu Keio w Japonii zarejestrowali sygnał radiowy pochodzący z centrum naszej galaktyki. Najnowsze obserwacje prowadzone były przez 10 dni, po 70 minut każdego dnia.

Czarna dziura nad Ziemią
Przeczytaj także Czarna dziura nad Ziemią. Orbitujące wokół niej gwiazdy można zobaczyć gołym okiem

Astronomowie uważają, że seria sygnałów pochodzi z centralnej części naszej Galaktyki. W tym rejonie Drogi Mlecznej znajduje się Sagittarius A*, który został sklasyfikowany jako supermasywna czarna dziura, o masie wynoszącej około 4 mln mas Słońca i promieniu 13 razy większym od naszej gwiazdy.

Promieniowanie nie pochodzi z czarnej dziury, lecz z jej najbliższego otoczenia: z dysku materii gazowej orbitującego wokół obiektu.

Czym mogą być regularne sygnały pochodzące z centrum Drogi Mlecznej?

"

Zmienność o skali 30 minut jest porównywalna z okresem orbitalnym najbardziej wewnętrznego brzegu dysku wokół czarnej dziury, o promieniu 0,2 jednostki astronomicznej
Wiadomo, że Sgr A* czasami rozbłyskuje w falach milimetrowych. Tym razem, korzystając z ALMA, uzyskaliśmy wysokiej jakości dane dotyczące zmian intensywności fal radiowych z Sgr A* przez 10 dni, 70 minut dziennie. Znaleźliśmy dwa trendy: zmiany kwazi-okresowe z typową skalą czasową wynoszącą 30 minut oraz wolniejsze zmiany godzinowe. "

– skomentował sprawę główny autor badań, Yuhei Iwata z Uniwersytetu Keio.

Yuhei Iwata jest także twórcą artykułu opublikowanego w "Astrophysical Journal Letters" opisującym to niespotykane dotąd zjawisko.

"

Emisja ta może być związana z niektórymi egzotycznymi zjawiskami zachodzącymi w pobliżu supermasywnej czarnej dziury "

- dodaje Tomoharu Oka, współautor badania.
Zdaniem grupy badawczej japońskich astronomów za regularne błyski odpowiadają gorące punkty lub plamy powstające na wewnętrznych krawędziach dysku okrążającego czarną dziurę. Naukowcy są zdania, że w tak małej odległości od Czarnej Dziury, prędkości osiągane przez gaz są zbliżone do prędkości światła. Błyski są silniejsze w tej części dysku, w której materia porusza się w naszą stronę.

Badacze liczą, że nowoodkryta aktywność powie nam coś więcej o tym, jak zachowuje się czarna dziura i jak pochłania okoliczną materię.