25.11.2021 22:27
W kierunki Ziemi pędzi kometa Leonard. Niektórzy wierzą, że zwiastuje koniec świata Fot. shutterstock

Zdaniem wielu proroków znakiem zapowiadającym koniec świata ma być kometa z długim ogonem, widoczna z każdego punkt na Ziemi. Czy biorąc pod uwagę przepowiednie na 2022 rok, kometa Leonard zwiastuje jakąś straszną hekatombę?

Na pojawienie się na niebie komety Leonard z niecierpliwością czekają miłośnicy astronomii na całym świecie. Obiekt rozświetli niebo już niebawem. Jak twierdzą badacze, będzie to najjaśniejsze zjawisko astronomiczne tego roku. Kometę zobaczymy gołym okiem z różnych miejsc na Ziemi.

W kierunki Ziemi pędzi kometa Leonard

Kometa została odkryta w styczniu 2021 roku i oznaczona symbolem C/2021 A1. Odkrycia dokonał G.J. Leonard w Obserwatorium Mount Lemmon. W chwili obecnej znajduje się w sąsiedztwie Jowisza. Obiekt zmierza w kierunku naszego Układu Słonecznego z niewyobrażalną prędkością (254399 km/h). 12 grudnia zbliży się do Ziemi i będzie można ją zobaczyć gołym okiem. Jednak już tydzień wcześniej będzie można podziwiać kometę przy pomocy urządzeń optycznych.

Polecamy

Następnie kometa poleci w kierunku Słońca, do którego najbardziej zbliży się 3 stycznia 2022 roku. Obiekt w naszym Układzie Słonecznym pojawia się najprawdopodobniej po raz pierwszy.

Czy Leonard zwiastuje koniec świata?

Czy jak twierdzą Biblia, starożytne księgi i apokryfy, proroctwa i współczesne przepowiednie komety zwiastują ostateczny koniec ludzkości? Jaką rolę w proroctwach na rok 2022 pełni Leonard?

Starożytni obserwatorzy umieli odróżnić "ogoniaste gwiazdy" od tych zwykłych i na podstawie pojawiania się komet prognozowali epidemie, klęski żywiołowe czy działania wojenne. Większość przepowiedni łączyła również komety z nadejściem końca świata.

Historia zna wiele przypadków gdy pojawienie się komet zwiastowało podobno nadejście strasznych i tragicznych wydarzeń. Już Arystoteles wiązał pojawienie się komet z klęskami żywiołowymi – suszami, burzami, powodziami i innymi kataklizmami. Ten starożytny pogląd kultywował również Jan Długosz, który chętnie wspierał przykładami twierdzenia greckiego filozofa. Roczniki jego autorstwa zawierają wiele interesujących opisów komet i tego co zapowiadały.

Naukowcy jednoznacznie nie potwierdzają, ale też nie zaprzeczają czy komety mogą mieć jakiś wpływ na życie na Ziemi.

Jak obserwować kometę Leonard?

Kometa będzie widoczna z powierzchni Ziemi gołym okiem. W Polsce będzie można oglądać ją 12 grudnia w godzinach nocnych nad wschodnim horyzontem. Aby zobaczyć to niezwykłe zjawisko, trzeba udać się na teren, w którym nie występuje sztuczne światło. Najlepiej wyjechać poza miasto, gdzie nie ma latarni i innych świateł, np. oświetlonych billboardów. Przy wyborze dogodnej dla siebie lokalizacji możemy posiłkować się mapą Light Pollution Map, dostępną w internecie.

Źródło: "Symbolika i kult: komety" / Honorata Korpikiewicz, RadioZet.pl, Z głową w gwiazdach