Sensacyjne odkrycie w Polsce. Kanibalistyczne mrówki w bunkrze atomowym

04.11.2019 16:10
Sensacyjne odkrycie w Polsce. Kanibalistyczne mrówki w bunkrze atomowym Fot. źródło: Shutterstock

Uwięzione w zamkniętym bunkrze mrówki stworzyły kolonię, która radziła sobie bez pożywienia, światła i w przejmującym chłodzie.

Polscy naukowcy odkryli wyjątkową kolonię mrówek, które przez lata trafiały do zamkniętego bunkra atomowego. Główne gniazdo mrówek zostało wybudowane w pionowej rurze wentylacji, jednak co roku duża ich ilość spadała do środka bunkra i nie była w stanie powrócić do swojej królowej.

Mrówki kanibale odkryte w postsowieckim bunkrze atomowym

Mimo braku światła, oświetlenia, jedzenia i możliwości rozmnażania kolonia wyjątkowych mrówek była w stanie się rozwijać.

Gruba badaczy na czele, której stoi Profesor Wojciech Czechowski, odkryła, że spadające mrówki stworzyły w podziemiach kolonię, która uznawana by była za dużą nawet w naturalnych warunkach. Dzięki współpracy z Dr Istvanem Maakiem naukowcy doszli do wniosku, że kolonia była w stanie przetrwać dzięki zjadaniu zwłok swoich pobratymców.

Naukowcy zdecydowali się zainstalować w bunkrze specjalną promenadę, która ma za zadanie pomóc im wrócić na powierzchnię i dołączyć do oryginalnej kolonii.

Początkowo naukowcy pozwalali grupom około 100 mrówek opuszczać bunkier. Gdy dołączały one do gniazda na górze, nie zauważono żadnych agresywnych zachowań - było to potwierdzenie, że owady są częścią tej samej kolonii.

Po zainstalowaniu 3-metrowego przejścia obie kolonie połączyły się ze sobą i po kilku miesiącach bunkier opustoszał.

Kanibalizm wśród mrówek

Kanibalizm wśród mrówek nie jest niespotykanym zjawiskiem. Jednak najczęściej występuje on na początku wiosny, gdy brakuje pożywienia i jest często rezultatem wojen między różnymi koloniami.

Niniejsza sprawa pokazuje wielkie zdolności adaptacyjne mrówek do krańcowych siedlisk i warunków nieoptymalnych. Te zdolności właśnie są kluczem do zrozumienia ich niekwestionowanego sukcesu eko-ewolucyjnego.

- wyjaśnił Profesor Czechowski, który opisał historię kolonii w niedawno opublikowanej pracy.

Opisane mrówki po raz pierwszy zostały odkryte przez naukowców w 2013 roku i należą do gatunku leśnych mrówek ćmawych. Jeśli chcielibyście złożyć im wizytę, postsowiecki bunkier znajduje się w okolicach wsi Templewo.

Zobacz także: NASA karmiła zwierzęta Księżycem. Sprawdzała, czy powrót Apollo 11 nie oznacza końca świata