05.05.2020 16:31
W stronę Ziemi pędzi kometa. Obiekt już wkrótce rozświetli niebo. Koniec świata nie nastąpi Fot. Shutterstock

Nadlatuje nowa kometa. C/2020 F8 SWAN szybko zyskuje na jasności i wkrótce będzie widoczny gołym okiem. Kiedy wyraźnie zobaczymy to niezwykłe ciało niebieskie?

Kometa SWAN (C/2020 F8) pędzi w kierunku Ziemi, zostawiając za sobą ogromny świetlisty ogon. Jeśli nie rozpadnie się w najbliższym czasie, to jeszcze w maju będzie można obserwować niesamowity kosmiczny pokaz.

Kometa SWAN (C/2020 F8): Co o niej wiemy?

Odkrywcą komety jest Michael Mattiazz, który po raz pierwszy wypatrzył ją 11 kwietnia 2020 roku przy użyciu z instrumentu SWAN Solar and Heliospheric Observatory (SOHO). Jest to już 8 odkryta przez niego kometa typu SWAN od 2004 roku.

Pierwsze uzyskane przez instrument SWHO SOHO dane wskazują, że kometa SWAN (C/2020 F8) charakteryzuje się zieloną barwą i długim ogonem.

Według astronomów jasność obiektu osiągnęła już wartość gwiazdową +5,5. Obecnie dla ludzkiego oka SWAN wygląda jak słabo świecąca kula, ale widok przez teleskopy już jest niesamowity.

Kometa SWAN (C/2020 F8): Kiedy oglądać?

W najmniejszej odległości od Ziemi kometa znajdzie się 13 maja, a do Słońca zbliży się najbardziej 27 maja. W Polsce ma być widoczna w połowie miesiąca, a na 17 maja przewidywane jest osiągnięcie przez nią maksymalnej jasności, czyli około +3.5 mag, a możliwe, że nawet +2.5 mag.

Kometa powinna być widoczna, aż do końca miesiąca jednak obserwacje mogą być lekko utrudnione ze względu na to, że będzie znajdować się dość nisko nad horyzontem oraz będzie lepiej widoczna o poranku niż wieczorem.

Wieczorne obserwacje komety będą możliwe dopiero pod koniec maja.

Należy jednak pamiętać, że komety mogą rozpaść się błyskawicznie na małe kawałeczki i zniknąć w dowolnym momencie. W grudniu 2019 odkryto inną kometę, którą nazwano C/2019 Y4 (ATLAS). Naukowcy przewidywali, że będzie ona najpopularniejszym ciałem niebieskim oglądanym na niebie w maju. Obiekt miał być widoczny gołym okiem w pobliżu peryhelium w maju 2020, ale w połowie kwietnia doszło do jej rozpadu

23 maja 2020 roku kometa SWAN oraz rozpadająca się kometa AJAX będą oddalone od siebie na niebie o około 6 stopni i miną się w dość blisko. To zbliżenie nastąpi dzień wcześniej wieczorem, tj. 22 maja około 20:16 czasu polskiego. Gdyby nie rozpad komety ATLAS moglibyśmy obserwować obok siebie dwie jasne komety.

Mamy nadzieję, że SWAN nie podzieli losu swojej poprzedniczki i zgodnie z przewidywaniami w połowie maja będzie możliwość jej obserwacji gołym okiem. W tym okresie Księżyc będzie w nowiu.

Zobacz również: Zaćmienie Księżyca 2019: Jak fotografować Superksiężyc w lutym 2019 i zrobić dobre zdjęcia? [PORADY FOTOGRAFA]