24.11.2016 13:32

Czarny Piątek - znaj swoje prawa

Podpatrzone w Stanach Zjednoczonych święto zakupów przynosi sklepom gigantyczne zyski. Klienci, którzy ulegną pokusie oferowanych zniżek powinni jednak pamiętać o przysługujących im prawach konsumenta – przypomina UOKiK.

Czarny Piątek - znaj swoje prawa
foto: materiały prasowe

Black Friday obchodzony jest bezpośrednio po amerykańskim Święcie Dziękczynienia – w tradycji USA jest to oficjalne otworzenie sezonu na świąteczne zakupy.

Wydarzenie zostało podchwycone także przez polskich sprzedawców, którzy z coraz większym rozmachem przygotowują oferty zniżek i promocji obowiązujących tylko w ten jeden wybrany dzień.

Zanim jednak wydrenujemy do cna portfel na okazyjne zakupy powinniśmy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które nie tylko pomogą nam ocenić, czy rzeczywiście mamy do czynienia z atrakcyjną ofertą, lecz także zrezygnować z zakupu po powrocie rozsądku i zapoznaniu się z wyciągiem z konta bankowego.

Przygotowując się na zakupowe szaleństwo Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przypomina, że zakupy realizowane w ramach wyprzedaży objęte są takimi samymi przepisami, jak transakcje zawierane każdego innego dnia.

foto: materiały prasowe

W związku z tym kupujący mają prawo do:

  • prawdziwej informacji o wysokości obniżki - sztuczne podwyższanie ceny wyjściowej i obniżanie jej do poziomu zbliżonego do regularnej to niezgodna z prawem praktyka handlowa. Przed zakupem warto sprawdzić, jakie ceny obowiązywały na tydzień-dwa przed Czarnym Piątkiem.
  • zakupu towaru w korzystniejszej cenie – jeśli cena produktu podawana jest w różnej wysokości w różnych miejscach (w koszyku lub przy kasie jest wyższa niż deklarowana na metce czy w opisie), klienta obowiązuje ta niższa.
  • zwrotu zakupów internetowych bez podania przyczyny w ciągu 14 dni – po przekazaniu sprzedawcy wypełnionego oświadczenia o odstąpieniu od umowy jest on zobowiązany do zwrotu opłat za produkt oraz wysyłkę. W sklepie stacjonarnym zasady zwrotów ustalane są przez sprzedawcę.
  • reklamacji wadliwego towaru – w przeciągu 2 lat od zakupu można żądać naprawy lub wymiany produktu, starać się o obniżenie ceny, a nawet – jeśli wada jest istotna – odstąpić od umowy. Odpowiednie formularze można znaleźć na stronie UOKiK.
  • zrealizowania transakcji w zagranicznym sklepie internetowym – odmówić wysyłki produktu przedsiębiorcy mogą tylko w uzasadnionych przypadkach. Przed zakupem należy dokładnie sprawdzić koszty związane z wysyłką i dostarczeniem towaru
  • bezpłatnej pomocy dla konsumentów – jeśli zakupiony towar lub przebieg transakcji sprawia problemy, można zadzwonić na infolinię 801 440 220 lub napisać wiadomość na adres porady@dlakonsumentow.pl.

Wypatrzyliście już jakieś okazje na Czarny Piątek?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Duperele