30.05.2018 13:29

Czy na ścieżki rowerowe powinny trafić progi zwalniające? [SONDA]

Rowerzyści też potrafią być piratami drogowymi, pędząc na po ścieżkach z prędkościami zdecydowanie niedostosowanymi do warunków – uważa warszawska radna, która postuluje zamontowanie na rowerowych trasach progów zwalniających. Czy to dobry pomysł?

ścieżka rowerowa w Warszawie
foto: Adrian Grycuk, CC BY-SA 3.0 pl

Jazda rowerem po mieście to nieustanna walka o życie – tak było do czasu, gdy pojawiające się masowo ścieżki rowerowe pozwoliły przemieszczać się po zurbanizowanym terenie w cywilizowany sposób, bez konieczności bezustannego rozglądania się w poszukiwaniu niebezpiecznie zbliżających się samochodów.

Jak się jednak okazało, cieplarniane warunki jazdy sprawiły, że to rowerzyści zaczęli siać terror w okolicach ścieżek, szczególnie na przejściach dla pieszych oraz przejazdach przez ulice.

Spora część entuzjastów pedałowania nie zważa bowiem na otoczenie i stara się jechać jak najszybciej, sprawiając zagrożenie dla pieszych oraz wyjeżdżając samochodom wprost pod koła, nawet nie próbując zwalniać.

Progi zwalniające na ścieżkach rowerowych

Problem postanowiła rozwiązać Sylwia Krajewska, ursynowska radna z ramienia Platformy Obywatelskiej. Podczas sesji dzielnicowej wniosła o budowanie na ścieżkach rowerowych progów zwalniających lub znalezienia innych rozwiązań, które zmniejszą szybkość pędzących rowerzystów.

Wiadomo już, że inicjatywa nie spodobała się rowerzystom – tak do pomysłu odniosło się stowarzyszenie „Miasto dla Rowerów”:

"

Po pierwsze, dzieci najeżdżają na krawędź progu i się przewracają. Po drugie, dla tych, którzy wiozą rowerem zakupy, jest to uciążliwość. A po trzecie, ci którzy jechali 30 kilometrów na godzinę, dalej jadą 30 kilometrów na godzinę. I jeszcze robią na progu „bunny hopa”. "

Nadzieje radnej na zatrzymanie rowerowych piratów drogowych studzi także ZDM, wskazujący na brak przepisów umożliwiających budowanie na ścieżkach progów zwalniających. Zarząd Dróg Miejskich potwierdza jednak, że problem istnieje i że potrzeba zastanowić się, jak go rozwiązać.

Czy na ścieżki rowerowe powinny trafić progi zwalniające?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Duperele