30.12.2016 11:19

KFC wybierze danie na podstawie skanu twarzy

Pokaż jak wyglądasz, a my powiemy Ci co masz zjeść – taką propozycję już niedługo złoży swoim klientom KFC. Technologia rozpoznawania twarzy dostosuje wydawany posiłek do oszacowanych przez program gustów i potrzeb.

KFC wybierze danie na podstawie skanu twarzy
foto: materiały prasowe

System ma zadebiutować w Chinach – KFC wdraża go we współpracy z lokalnym odpowiednikiem Google, internetowym gigantem Baidu. Pierwszy lokal wiedzący lepiej od klienta, co powinien zamówić, zostanie otworzony w Pekinie.

Podczas gdy w Polsce trwa właśnie burza związana z odkryciem używania przez sklepy Żabka oprogramowania do rozpoznawania wieku i płci klienta – spora część Polaków widzi w tym znamiona inwigilowania – w KFC ta sama technologia ma służyć (przynajmniej oficjalnie – jak dodaliby zwolennicy teorii spisowych) do zadowalania klienta.

Fast food podzielił się swoimi obserwacjami zachowań konsumentów – wynika z nich, że większość z nich zostaje skierowana do lokalu przez głód, jednak nie ma tak naprawdę żadnego pojęcia o tym, co chciałaby zjeść.

W rezultacie sprzedawca zamiast zamówienia słyszy rozważania na temat tego, co klient chce kupić – podjęcie tej ważnej decyzji trwa cenne sekundy, które uciekają zarówno KFC (mogłoby już obsługiwać następnego klienta) jak i osobie dręczonej przez głód (chwile spędzone na rozważaniach opóźniają powrót do domu w objęcia ukochanej osoby).

Czego nie robi się dla szczęścia klientów? KFC przygotowało specjalny system komputerowy, który bada wchodzącą do lokalu osobę. Na podstawie obrazu z kamery szacowana jest płeć, wiek, a nawet nastrój skanowego klienta. Te dane pozwalają z kolei zaproponować zestaw, który nie tylko wpasuje się w chwilowe gusta smakowe konsumenta, lecz także zostanie zaproponowany z troską o jego zdrowie.

I tak krewki 20-latek ma otrzymać kurczaka i colę (w uzasadnionych analizą przypadkach dietetyczną), a osoba oszacowana na lat 50 może liczyć co najwyżej na owsiankę z mlekiem sojowym.

KFC podkreśla, że system będzie pokazywał propozycje i że jeśli ktoś nie będzie nimi zachwycony, będzie mógł odmówić przyjaznej komputerowej porady i wrócić do staroświeckiego zawieszania się przy przeglądaniu menu.

Czy KFC inwigiluje klientów?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Duperele