06.12.2019 10:29

Koniec świata szeryfów drogowych. W życie weszło prawo nakazujące jazdę na suwak

Polskie prawo wprowadziło właśnie obowiązek bycia uprzejmym na drodze. Jazda na suwak została sformalizowana i dokładnie opisana, a kto nie będzie się do zasad stosować, zostanie automatycznie winnym każdej stłuczki i wypadku.

korek na drodze szybkiego ruchu
foto: Shuterstock

W naszym kraju aż zbyt często kierowca kierowcy wilkiem jest. Widać to szczególnie w korkach, gdy ponoszą nas nerwy, a niecierpliwość wygrywa z empatią i dobrym wychowaniem.

Stresujące sytuacje za kierownicą prowadziły do pojawiania się samozwańczych szeryfów drogowych, którzy ofiarnie blokowali jeden z pasów ruchu, by nikt nie próbował przechytrzyć systemu i dojechać do miejsca zatoru bez odczekania swojego w kolejce.

Szeryf drogowy wymierzył „sprawiedliwość”
Szeryf drogowy wymierzył „sprawiedliwość”
Przeczytaj także Szeryf drogowy wymierzył „sprawiedliwość”

Jazda na suwak została uregulowana prawnie. Przepisy precyzują, że wymóg wpuszczania na swój pas ruchu nie będą jednak obowiązywać w każdym przypadku.

"

Przywołany wyżej przepis należy czytać zgodnie z intencją ustawodawcy, który miał na celu przede wszystkim zapewnienie większej płynności ruchu na całym przekroju (szerokości) jezdni. Tym samym należy uznać, że kierujący pojazdem znajdujący się na pasie, na którym z różnych względów (zanikanie, przeszkoda) nie można kontynuować jazdy, jest w uprzywilejowanej sytuacji i powinien zostać „wpuszczony” przez kierującego jadącego sąsiednim pasem na pas ruchu, na którym kontynuowanie jazdy jest możliwe. "

Jazda na suwak jest obowiązująca, gdy spełnione są równocześnie dwa poniższe warunki:

  • musi występować znaczne zmniejszenie prędkości, a więc zazwyczaj będzie to spowolnienie „zatorem drogowym”, w którym pojazdy stoją lub poruszają się z niewielką prędkością. Przyczyną zatoru drogowego może być zarówno duże natężenie ruchu, jak również kolizja, bądź awaria pojazdu, itp.
  • miejsce wjazdu zostało wyraźnie określone jako miejsce (końcowy odcinek pasa ruchu) bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu. Chodzi o to, aby uniknąć próby zmiany pasa ruchu jednocześnie przez kilku kierowców w kilku miejscach, co nie sprzyja niewątpliwie płynności ruchu.

Jazda na suwak obowiązkiem prawnym. Surowe kary za łamanie przepisów

Policja przygotowała infografikę pokazującą, jak powinni zachowywać się kierowcy podczas jazdy na suwak.

suwak_02

Funkcjonariusze wytłumaczyli także, kiedy jazda na suwak nie jest obowiązkowa:

"

Warto podkreślić, że zasada „jazdy na suwak” nie znajduje zastosowania w przypadku istotnego zmniejszenia prędkości pojazdów względem prędkości dopuszczalnej, gdy ta zmniejszona prędkość będzie nadal wyższa, niż w przypadku zatoru drogowego (np. przypadek spowolnienia ruchu z 90 km/h do 40 km/h). Co istotne, zasada „jazdy na suwak” nie będzie miała zastosowania również w przypadku dojeżdżania do końca pasa włączania (np. na autostradzie), jeżeli nie występuje zator drogowy. "

Osoby, które nie będą się stosować do przepisów uznawane będą za winnych spowodowania kolizji niezależnie od tego, kto faktycznie doprowadził do niebezpiecznej sytuacji. Wiąże się to z nałożeniem mandatu oraz utratą zniżek na ubezpieczenie OC.

Nowe prawo wprowadza także zasady tworzenia obowiązkowego korytarza życia dla pojazdów uprzywilejowanych.

Zobacz także: Policja ukarała szeryfa blokującego pas ruchu 

Co myślicie o jeździe na suwak?

Tagi: Duperele