10.05.2019 12:32

Policjanci złapali oszustów „na BLIK-a”. W pół dnia ukradli 6 800 zł

Policjanci Wydziału Kryminalnego Komendy Powiatowej Policji w Choszcznie ujęli na gorącym uczynku dwóch nastolatków, którzy zajmowali się wyłudzaniem pieniędzy metodą „na BLIK-a”. Znaleziono przy nich 6 800 zł wypłacone w 7 różnych transakcjach.

bankomat
foto: materiały prasowe

Przed nową, groźną metoda stosowaną przez przestępców ostrzegają nieustannie banki i operator systemu płatności BLIK. Oszuści zaczynają od przejęcia kontroli nad czyimś kontem na Facebooku.

Gdy im się to uda – wykorzystując na przykład fakt, że właściciel profilu używa słabego i powszechnego hasła – zaczynają wysyłać do znajomych osoby informacje z prośbą o udzielenie szybkiej pomocy.

Istnieje wiele wersji oszustwa – jedna z najbardziej popularnych to powoływanie się na pilną potrzebę wykupienia lekarstw. Oszuści informują, że zgubili bądź zapomnieli portfela, a stoją już w kolejce i proponują wysłanie im kodu BLIK, dzięki któremu będą mogli uiścić opłatę za zakup, obiecując oczywiści szybkie oddanie całej kwoty.

W rzeczywistości przestępcy znajdują się w pobliżu bankomatu – jeśli otrzymają kod BLIK, użyją go do wypłacenia pieniędzy z konta.

korzystanie z komputera
korzystanie z komputera
Przeczytaj także Polski bank ostrzega przed oszustami grasującymi na Facebooku. Pomagasz znajomym, tracisz kilkaset złotych

Oszuści „na BLIK-a” złapani przez policję. Mają 17 i 18 lat

Funkcjonariusze otrzymali wiadomość o możliwości popełnienia przestępstwa, która pozwoliła im odnaleźć mężczyzn zajmujących się wyłudzeniami. Bezpośrednio przed zatrzymaniem jeden z nich zajmował się wypłacaniem pieniędzy z kont ofiar – policja podaje, że po siedmiu wypłatach jeden z nich miał przy sobie 6 800 zł.

"

18 i 17-latek ze Szczecina usłyszeli zarzuty z art. 286 § 1 kk. Sąd przychylił się do wniosku prokuratora i zastosował wobec mężczyzn środek zapobiegawczy w postaci tymczasowego aresztowania na okres 3 miesięcy. "

Policja przypomina, żeby nietypowe prośby od znajomych w internecie weryfikować innymi kanałami komunikacji – na przykład dzwoniąc do nich i pytając się, czy otrzymana wiadomość pochodzi właśnie od nich.

Funkcjonariusze podzielili się zestawem porad dla osób chcących dbać o swoje bezpieczeństwo w sieci:

  • Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je
  • Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania
  • Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników
  • Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych
  • Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła
  • Kontrolujmy strony internetowe, które przeglądają najmłodsi
  • Zablokujmy te witryny, których według nas dzieci nie powinny przeglądać

Zobacz także: >> Play ostrzega przed plagą fałszywych faktur <<

Zasada ograniczonego zaufania powinna obowiązywać także w przypadku kontaktów z operatorami telekomunikacyjnymi – Play apelował właśnie, żeby nie opłacać fałszywych faktur wysyłanych przez oszustów do klientów sieci komórkowej.

Zorientowalibyście się, że próbują Was oszukać?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Duperele