15.04.2019 14:17

UOKiK zbada przedłużone gwarancje. Według Urzędu wprowadzają one klientów w błąd

Rozszerzone gwarancje na sprzęt, oferowane przez sprzedawców sprzętu elektronicznego, nie działają zgodnie z oczekiwaniami klientów. Sprawa została nagłośniona przez Rzecznika Finansowego, a UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające.

rozbity wyświetlacz w iPhonie
foto: materiały prasowe

Nieważne, jaki sprzęt elektroniczny kupujemy – sprzedawca i tak podsunie nam propozycję wykupienia dodatkowej, przedłużonej gwarancji, dzięki której będziemy (według jego zapewnień) spać spokojnie, bez obaw o utratę sprzętu z powodu jego uszkodzenia.

Obietnica, jaka pada, jest prosta – w zamian za dodatkową opłatę obejmujemy zakup „rozszerzoną gwarancją”, która nie tylko działa dłużej niż ta oferowana przez producenta, lecz także zapewni wymianę w przypadku uszkodzenia sprzętu.

Problem polega na tym, że zapewnienia sprzedawców nie zawsze mają odzwierciedlenie w rzeczywistości – w praktyce bowiem mamy do czynienia z ubezpieczeniem, a nie gwarancją, a przedsiębiorstwa unikają jak mogą uznania zasadności roszczeń.

Jak podaje Rzecznik Finansowy, w 2018 roku wpłynęły 432 skargi na uchylanie się od zrealizowania świadczeń wykupionych w „rozszerzonej gwarancji”. To mniej niż w poprzednich latach, ale w dalszym ciągu za dużo, żeby uznać takie działania za wyjątki.

Jak najczęściej psują się smartfony?
Jak najczęściej psują się smartfony?
Przeczytaj także Jak najczęściej psują się smartfony?

Rozszerzona gwarancja – czy warto kupić? UOKiK ma wątpliwości

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyznał, że w sprawie oferowania rozszerzonych gwarancji prowadzi postępowanie wyjaśniające – zbiera informacje na temat ofert, żeby je przeanalizować i wyciągnąć wnioski co do zasadności prowadzenia dalszego śledztwa.

Wątpliwości Urzędu budzi przede wszystkim zakres ochrony ubezpieczeniowej – w wielu umowach zastrzega się, że na pomoc można liczyć tylko, gdy sprzęt zostanie uszkodzony w przypadku zdarzenia losowego lub nieszczęśliwego wypadku, przy czym ubezpieczyciel często odmawiają świadczeń, klasyfikując powód awarii sprzętu jako wyłączony z ochrony.

Zobacz także: >> Sprzedawca odwołał gwarancję za negatywny komentarz na Allegro <<

Klienci są w tym względzie często wprowadzani w błąd – sprzedawcy zachęcający do wykupu dodatkowego ubezpieczenia zapewniają w wielu przypadkach, że „gwarancja” będzie działać bez względu na przyczynę uszkodzenia sprzętu.

Kupujecie rozszerzoną gwarancję?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Duperele