07.01.2019 10:19

Wpadka PKP Intercity – każdy imienny bilet wystawiany był na Katarzynę Świniarską

Tysiące biletów na przejazdy kolejowe zakupiła w krótkim czasie Katarzyna Świniarska – tak przynajmniej wynika z danych systemów sprzedaży internetowe e-IC, który każdego kupującego nazywał tym imieniem i nazwiskiem. PKP Intercity uspokaja – bilety będą honorowane.

Wpadka PKP Intercity – każdy imienny bilet wystawiany był na Katarzynę Świniarską
foto: Dariusz Sieczkowski, CC BY-SA 2.0

Wbrew pozorom, to ważna deklaracja – o ile bowiem bilety kupowane w okienku kasowym wystawiane są na okaziciela i nie zawierają danych osobowych, o tyle te nabywane przez internet są imienne, a konduktorzy wymagają podczas ich sprawdzania wylegitymowania się, żeby sprawdzić poprawność danych.

Usterka systemu IT odpowiedzialnego za internetową sprzedaż biletów PKP Intercity pokazała, że takie rozwiązanie może być bardzo uciążliwe dla pasażerów – szczególnie podczas pierwszych godzin awarii, gdy konduktorzy nie musieli wcale wiedzieć, że doszło do awarii i za jazdę na bilet wystawiony na nieprawidłowe nazwisko mogli chcieć wystawiać opłatę karną.

PKP Intercity sprzedawało bilety ze złymi danymi osobowymi

Pendolino
Pendolino
Przeczytaj także Po 5 latach Pendolino wjechało w erę internetu

Problem może być dla pasażerów o wiele poważniejszy, niż wydaje się na pierwszy rzut oka – bilety na przejazdy można kupować z 30-dniowym wyprzedzeniem, klienci będą więc pokazywać bilety wystawione przez system na Katarzynę Świniarską przez cały miesiąc.

Prawdziwe problemy mogą mieć osoby, które kupiły bilety służbowo i będą musiały się z nich rozliczyć – czy to z pracodawcą, czy z fiskusem, który może nie być otwarty na tłumaczenia, że ma uznać rachunki za bilet wystawiony na obce nazwisko.

PKP Intercity wie o tym i zapowiada, że postara się naprawić ten problem:

"

W dniu 5 stycznia 2019 r. w systemie sprzedaży internetowej e-IC wystąpiła usterka, która spowodowała, że pobierane bilety (w formacie PDF) zawierają zmienione dane właściciela biletu. PKP Intercity podejmuje działania mające na celu przywrócenie prawidłowych danych na biletach. Osoby, które zakupiły bilet przed wystąpieniem usterki, bezpośrednio po zakupie otrzymały na swój adres e-mail bilet w postaci załącznika PDF, zawierający prawidłowe dane. Niezależnie od tego, podróżni mogą odbywać przejazdy na podstawie biletu z danymi zmienionymi w wyniku usterki. Bilety takie będą uznawane przez drużyny konduktorskie. Za zaistniałe utrudnienia przepraszamy i zapewniamy, że prowadzimy niezbędne działania, które pozwolą na wyeliminowanie błędu. "

Obecne kupowane bilety wystawiane są już na prawidłowe dane osobowe.

Jeździcie koleją?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Duperele