18.03.2016 12:05

Gry na PlayStation VR z co najmniej 60 klatkami na sekundę

Sony nie pozostawiło twórcom gier złudzeń – jeśli ich tytuł nie będzie w stanie działać z płynnością co najmniej 60 klatek na sekundę, nie ma szans na dopuszczenie gry do działania z hełmem PlayStation VR. 

Gry na PlayStation VR z co najmniej 60 klatkami na sekundę
foto: kadr z wideo

O planach wejścia przez Sony na rynek Wirtualnej Rzeczywistości mówiło się już od jakiegoś czasu – korporacja chce dać użytkownikom konsol PlayStation 4 możliwość całkowitego zanurzenia się w wykreowanych przez gry światach.

Największą niespodzianką – oprócz ceny, wyznaczonej na 399 dolarów/euro, a więc zdecydowanie niższej niż zestawów VR na PC – było przyznanie przez Sony, że ich urządzenie jest słabsze pod względem możliwości od pecetowych konkurentów. W świecie konsol, jak pokazała praktyka, nie zawsze wygrywają same możliwości technologiczne – liczy się sposób, w jaki się ich używa.

Sony zdecydowało się na zastosowanie w hełmie wyświetlacza Full HD OLED o przekątnej 5,7 cala. Rozdzielczość ekranu dzielona jest na połowę – każdemu oku prezentowany jest obraz 960 x 1080 punktów. Zakres pola widzenia to 100 stopni.

Z hełmem VR dla PlayStation 4 współpracują kontrolery PS Move oraz DualShock 4. Do działania zestawu potrzebna jest jeszcze kamerka, która śledzi położenie kasku w przestrzeni.

Sony odniosło się do sposobów, w jakich gracze będą mogli korzystać z PlayStation VR. Część z nich zadowoli się na pewno chłonięciem obrazów podczas siedzenia i stania, popularne będzie jednak także bardziej swobodne granie, z przemieszczaniem się po pomieszczeniu.

Producent konsoli chce, żeby w grach pojawiały się ostrzeżenia dotyczące zbliżania się do granic obszaru wytyczonego dla gry. Może to zapobiec wielu kontuzjom, które zapaleni gracze odnieśliby po zapomnieniu, że muszą uważać na rozstawione w pokoju meble. Developerzy powinni jasno wskazywać, dla jakiego trybu gry – stacjonarnego lub mobilnego – został opracowany ich tytuł.

Sony zamierza uprościć developerom proces tworzenia gier dla Virtual Reality przejmując na system kwestie związane z dostosowaniem wyświetlanego obrazu do indywidualnych potrzeb użytkowników. PlayStation będzie wiązać z identyfikatorem gracza podane przez niego dane o rozstawie źrenic, odpowiednio dostosowując wyświetlany przez PSVR obraz.

W trosce o jakość tytułów obsługujących Wirtualną Rzeczywistość Sony zapowiedziało, że powstające gry będą testowane przez specjalistów PlayStation jeszcze w fazie developmentu, tak żeby wykryć ewentualne problemy na jak najwcześniejszym etapie prac nad tytułem.

Wśród opcji, które mają zachęcać graczy do zainwestowania w zapowiadany na październik 2016 zestaw Virtual Reality dla PlayStation Sony wymienia „Cinematic mode” – funkcję pokazywania w goglach standardowych gier oraz filmów. Producent zamierza stawiać na gry umożliwiające łatwe zestawiania sesji wieloosobowych.

W jakie gry VR chcielibyście zagrać?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Gadżety Sony