08.10.2019 10:05

Naukowcy mają dowody, że e-papierosy wywołują raka

Używanie e-papierosów nie jest już postrzegane jako bezpieczna dla zdrowia alternatywa do palenia tradycyjnego tytoniu. Naukowcy znaleźli właśnie dowody na to, że elektroniczne papierosy wywołują raka płuc u myszy.

e-papieros
foto: Shutterstock

E-papierosy przez sporą część palaczy zostały uznane za wybawienie. Początkowo przepisy nie ograniczały w żaden sposób możliwości ich używania w przestrzeni publicznej, a i przyjęło się uważać, że taki rodzaj zaciągania się nikotyną jest znacznie bezpieczniejszy, niż wciąganie dymu powstającego podczas palenia tytoniu.

Na tym wizerunku zaczęły jednak pojawiać się rysy. Na początku stwierdzono, że liquidy smakowe potrafią być bardziej toksyczne, niż papierosy.

Liquidy bywają bardziej toksyczne od tytoniu
Przeczytaj także Liquidy bywają bardziej toksyczne od tytoniu

Z e-papierosów korzystają miliony osób na całym świecie, naukowcy zaczęli więc prowadzić badania w celu sprawdzenia, jaki mają wpływ na zdrowie. Wyniki studiów nad modnymi gadżetami zaczynają trafiać na łamy czasopism naukowych. Wygląda na to, że na e-papierosy nie będzie się już patrzyć z taką pobłażliwością, jak dotychczas.

E-papierosy wywołują raka płuc

Wpływ używania e-papierosów na zdrowie był monitorowany przez naukowców z New York University’s School of Medicine. Eksperyment, trwający 54 tygodnie (rozciągające się na ponad rok), polegał na wystawianiu myszy na wpływ pary z elektronicznych papierosów, a następnie sprawdzaniu jaki miało to wpływ na ich płuca.

W czasie testów przez pięć dni w tygodniu wystawiano 3 grupy myszy na: 4 godziny wdychania odpowiednio symulowanego „dymu” z e-papierosów, 4 godziny wdychania głównych składników liquidów wprowadzonych do powietrza oraz 4 godziny oddychania oczyszczonym powietrzem.

Z podsumowania badania można się dowiedzieć, że spośród myszy znajdujących się w grupie wystawianej na działanie e-papierosów 22,5% (40 organizmów) zostało dotkniętych rakiem płuc. W obu pozostałych grupach stwierdzono łącznie tylko jeden taki przypadek.

Zespół badaczy odkrył, że w organizmach dotkniętych nowotworami myszy powstawały związki chemiczne, które są uznawane za kancerogenne zarówno u gryzoni, jak i ludzi.

Naukowcy zaznaczyli, że wywoływanie przez e-papierosy raka płuc u myszy może, ale nie musi, mieć przełożenie także na podobne zjawiska u ludzi. Nie podjęli się także oszacowania, czy bardziej niebezpieczne jest palenie papierosów, czy używanie elektronicznych odpowiedników.

"

Rak płuc pojawia się u palaczy po 20 latach. Jeśli w przypadku e-papierosów będziemy mieć do czynienia z takim samym czasem wywoływania nowotworu, przypadki chorób zaczną się pojawiać za około dekadę. "

Badanie pokazujące związek używana e-papierosów z ryzykiem zachorowania na raka płuc zostało opublikowane w czasopiśmie PNAS.