10.06.2019 11:41

Nowe przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych. Będą duże zmiany

Jadący hulajnogami elektrycznymi są obecnie traktowano jako piesi, przez co muszą jeździć po chodnikach i nie mogą (pod groźbą otrzymania mandatu) korzystać ze ścieżek rowerowych. Nowe przepisy, przygotowane przez Ministerstwo Infrastruktury, wprowadzą rewolucyjne zmiany.

hulajnogi elektryczne
foto: Tim Evanson, CC BY-SA 2.0

Urządzenie Transportu Osobistego doczekają się niedługo nowych regulacji prawnych. To odpowiedź Ministerstw Infrastruktury na eksplozję popularności hulajnóg elektrycznych, od których zaroiło się na chodnikach polskich miast.

Według szacunków, same wypożyczalnie hulajnóg elektrycznych dysponują flotą 6 000 pojazdów (z czego połowa znajduje się w Warszawie), a do tego trzeba doliczyć te zakupione przez użytkowników na własność.

Na chodnikach, po których jeżdżą obecnie hulajnogi elektryczne, robi się więc tłoczno i niebezpiecznie. W Warszawie doszło już do kilku poważnych potrąceń pieszych przez hulajnogi, po których poszkodowani trafiali do szpitala. Co ciekawe, według policji sprawcą jednego z takich zdarzeń była ofiara, za co została ukarana mandatem.

hulajnogi elektryczne
hulajnogi elektryczne
Przeczytaj także Warszawiak potrącił kobietę na chodniku hulajnogą elektryczną. Trafiła do szpitala i została ukarana mandatem

Hulajnogi elektryczne mogą w niedalekiej przyszłości stać się podstawą komunikacji miejskiej. Ministerstwo Infrastruktury stara się więc podejść do tematu rozważnie, żeby nie zaprzepaścić szansy na stworzenie bardziej przyjaznych środowisku i mniej zakorkowanych miast.

Tłumaczy to Rafał Weber, wiceminister infrastruktury:

"

Polacy pokochali hulajnogi elektryczne, widać to w Warszawie i innych miastach. To są plusy, bo to alternatywne środki komunikacji, ale to też zagrożenie. Założeniem projektu jest uregulowanie przemieszczania się UTO. "

Nowe przepisy dla hulajnóg elektrycznych. Co się zmieni?

W świetle nowych przepisów jeżdżący hulajnogami elektrycznymi mają być zrównani prawami i obowiązkami z rowerzystami.

Urządzenia Transportu Osobistego (UTO) będą mogły mieć maksymalnie 0,9 m szerokości, 1,25 metra długości i nie ważyć więcej, niż 25 kg. Prędkość maksymalna ma być ograniczona konstrukcyjnie do 25 km/h.

Sprzedawane obecnie hulajnogi elektryczne mogą mieć problem tylko z tym ostatnim wymogiem. O ile w specyfikacji sprzętowej większość z nich znajduje się informacja, że są w stanie jechać z prędkością nie większą niż 25 km/h, w praktyce niektóre modele są w stanie przekroczyć bez problemu 30 km/h.

Na tak szybką jazdę mogli liczyć na przykład właściciele testowanej przez nas hulajnogi Xiaomi MiJia M365 Pro.

Zobacz także: Xiaomi Mijia M365 PRO - recenzja hulajnogi elektrycznej [TEST] 

Ministerstwo Infrastruktury zamierza wpuścić hulajnogi elektryczne na ścieżki rowerowe, gdzie będą koegzystować z rowerami.

Jeśli w danym miejscu nie będzie ścieżki rowerowej, hulajnogą elektryczną będzie można jechać po ulicy (jeśli obowiązująca na niej prędkość maksymalna nie przekracza 30 km/h) lub po chodniku (jeśli po ulicy można jeździć szybciej, niż 30 km/h).

Z hulajnóg elektrycznych nie będą mogły korzystać dzieci poniżej 10 roku życia. Młodzież w wieku 11-18 lat będzie mogła jeździć UTO tylko dysponując ważną kartą rowerową.

Resort podkreśla, że nowe przepisy są już praktycznie gotowe i niedługo trafią na obrady rządu. Spodziewanej daty wprowadzenia nowych regulacji w życie nie podano.

W Polsce działa już kilka wypożyczalni hulajnóg elektrycznych. Żeby przejechać się pojazdem, wystarczy zainstalować aplikacje na smartfonie i zasilić konto lub skorzystać z kodu umożliwiającego bezpłatną przejażdżkę.

Zobacz także: Hulajnogi elektryczne: jak wypożyczyć sprzęt Lime, Hive, Bird, Hulaj, CityBee? [CENNIK, ZASADY] 

Gdzie powinny jeździć hulajnogi elektryczne?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Gadżety