07.05.2019 14:54

Microsoft opatentował pada dla osób niewidzących. „Wyświetla” informacje w alfabecie Braille’a

Gry powinny cieszyć wszystkich, także osoby niepełnosprawne – takie przekonanie panuje w Microsofcie, który regularnie pokazuje kontrolery ułatwiające (lub wręcz umożliwiające) granie kolejnym grupom osób. Tym razem odkryto patent na gadżet dla osób niewidzących i niedowidzących.

Xbox kontroler dla niepełnosprawnych
foto: materiały prasowe

Pierwsze kontrolery zaplanowane z myślą o osobach niepełnosprawnych zaprezentowano podczas targów E3 w 2018 roku. Microsoft pochwalił się na imprezie przede wszystkim Xbox Adaptive Controllerem – konsoletką, do której można podłączyć gadżety zaprojektowane z myślą o daniu kontroli nad wydarzeniami na ekranie osobom dotkniętym różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Wśród projektów korporacji znalazł się też obsługiwany ustami Quadstick czy RAM Mount z przyciskami Ablenet obsługiwanymi nogami. Wszystkie urządzenia powstały, żeby umożliwić granie osobom do tej pory z tej przyjemności wykluczonym.

Microsoft nie spoczął na laurach – do sieci wyciekł właśnie złożony w 2018 roku patent, pokazujący pada zaprojektowany z myślą o osobach mających problemy ze wzrokiem.

Microsoft zaprezentował nowe kontrolery do Xboksa One, które przeznaczone są dla osób niepełnosprawnych
Microsoft zaprezentował nowe kontrolery do Xboksa One, które przeznaczone są dla osób niepełnosprawnych
Przeczytaj także Microsoft zaprezentował nowe kontrolery do Xboksa One, które przeznaczone są dla osób niepełnosprawnych

Microsoft opatentował kontroler dla osób niewidzących i niedowidzących

Twórcy Xboksa stworzyli przystawkę do standardowego kontrolera – składa się on z powierzchni, na której można pokazywać komunikaty w alfabecie Braille’a oraz sześciu dźwigienek do wpływania na wydarzenia w grze.

Dzięki takiemu zestawowi niedowidzący gracze mogą odczytywać informacje nie tracąc możliwości przeprowadzania akcji.

xbox_kontroler_niepelnosprawni_02

Tekst w alfabecie Braille’a ma przekazywać informacje mówione (na przykład dialogi w grze bądź wypowiedzi na czasie głosowym), a także komunikaty pisane (opcje w menu w grze).

Zobacz także: >> Xbox pokazał nowego „przeciwtłuszczowego” pada do PUBG <<

Patent nie przesądza oczywiście, że sprzęt zostanie faktycznie stworzony i wprowadzony do sprzedaży – pokazuje jednak, że Microsoft szuka konkretnych rozwiązań dla osób, które nie mogą korzystać z gier za pomocą standardowych kontrolerów.

Nowy gadżet przeznaczony jest dla graczy mających kłopot ze wzrokiem – trudno sobie wyobrazić, żeby z gier mogli dzięki niemu korzystać niewidomi, ale może ułatwić granie użytkownikom, dla których przeczytanie komunikatów tekstowych może stwarzać problemy.

Czy takie kontrolery są potrzebne?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Gry Microsoft