25.05.2019 11:12

Pokemony znów są bohaterami kontrowersji. Tym razem pojawiły się problemy prawne

Pamiętacie księdza Natanka, który straszył dzieci i rodziców szatanem, który krył się w Pikachu? Cóż, wydaje się, że mógł mieć trochę racji. Nie chodzi oczywiście o to, że sympatyczny żółty gryzoń jest ucieleśnieniem Diabła, ale o to, że Pokemony mogą sprawiać duże problemy prawne.

Pokemon
foto: kadr z serialu

Niedawno firma odzieżowa Uniqlo podjęła współpracę z Nintendo i Gamefreak. Polegała ona na tym, że popularna marka ubrań miała przygotować konkurs na przygotowanie koszulki z designem związanym z Pokemonami. Nagrodą miało być 10 tysięcy dolarów i wdrożenie t-shirtu do sprzedaży jako oficjalnego gadżetu związanego z Kieszonkowymi Stworkami. Oprócz tego design miał trafić do gier "Pokemon Shield" i "Pokemon Sword" jako opcjonalne odzienie dla naszego bohatera lub bohaterki.

Pokemony mają problemy z prawami autorskimi

Konkurs wygrał niejaki Li Wen Pei. Chiński artysta przygotował koszulki przedstawiające klockowe wersje Magikarpów i Gyaradosa. Niestety nie nacieszył się on zwycięstwem zbyt długo. Fani wytknęli bowiem, że jego projekt pojawił się już na pokrowcach do telefonów, a niektórzy nielegalnie umieszczali go na koszulkach. Li Wen Pei przyznał oczywiście, że nie miał nic wspólnego z nielegalnymi koszulkami, ale Nintendo i Uniqlo zdyskwalifikowali go z konkursu. Wszystko dlatego, że projekt miał być całkowicie nowy, a Pei zdążył już przygotować pokrowce z tym motywem.

Pokemon Sword i Pokemon Shield
Pokemon Sword i Pokemon Shield
Przeczytaj także Pokemony sięgną po miecz i tarczę. Nowa gra na Switcha w 2019 roku

Podobny los spotkał innego finalistę - niejaki AJ Hatley przygotował design z Mewtwo. Okazało się, że bowiem, że Hatley ukradł ten projekt od innego twórcy, co oczywiście pogwałca wszystkie możliwe prawa autorskie i automatycznie dyskwalifikuje go z konkursu. Tak prezentowały się projekty Hatleya i Peia:

Uniqlo i tak wprowadziło do sprzedaży ponad 10 koszulek z różnymi logotypami przygotowanymi przez fanów marki. Wszystkie designy można znaleźć w ich oficjalnym sklepie, a ceny t-shirtów wynoszą 9,90 dolarów za wersje dziecięce i 14,90 dolarów za koszulki dla dorosłych. Wśród najciekawszych projektów znalazł się remix Wielkiej fali w Kanagawie, na którym widzimy Magikarpy czy plakat promujący walkę bokserską między dwoma Hitmonchanami.

fala
boks

Pokemon Sword & Shield - data premiery

Wspomniane wcześniej gry "Pokemon Sword" i "Pokemon Shield" przeniosą nas do nowego regionu Galar, gdzie poznamy m.in. nową trójkę Pokemonów-starterów - są nimi roślinny Grookey, ognisty Scorbunny i wodny Sobble. Premiera jest przewidziana na końcówkę 2019 roku, a sama gra trafi na konsolę Nintendo Switch.

Tagi: Gry Pokemon