23.07.2018 14:21

Producenci patriotycznych gier zapłacą niższe podatki

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotowuje projekt ustawy o zasadach wspierania produkcji kulturowych gier wideo – jeśli gra przejdzie test na patriotyzm, jej twórcy dostaną ulgi podatkowe.

Cyberpunk 2077
foto: materiały prasowe

MKiDN systematycznie stara się realizować wizję polskiej gospodarki opartej na grach, tworząc akcje promowania zawodu programisty, dofinansowując tworzenie tytułów z potencjałem w programie GameINN (Cyberpunk 2077 dostał ponad 20 mln złotych wsparcia), a obiecując na dodatek ulgi podatkowe dla twórców.

Na takie traktowanie będą mogli jednak liczyć tylko wybrani, których tytuły zostaną uznane za patriotycznie krzewiące dobre imię naszego kraju na komputerach i konsolach całego świata.

"

W celu zmaksymalizowania korzyści (…), zasobów i szans rozwojowych polskiego sektora gier wideo, jak również z myślą o przeciwdziałaniu negatywnym konsekwencjom gospodarczo-kulturowym przewag konkurencyjnych występujących na rynkach zagranicznych, a także mając na względzie zagraniczną promocję polskich treści kulturowych poprzez gry wideo oraz pozytywnego wizerunku Polski, planuje się wprowadzenie ulgi podatkowej na produkcję gier kulturowych. "

Jak podaje w uzasadnieniu ustawy ministerstwo, twórcy mogą liczyć na realne zmniejszenie obowiązków podatkowych o 19% kosztów kwalifikowanych.

Producenci gier kulturowych równiejsi wobec fiskusa

Resort dodaje, że wysokość ulg ma być uzależniona od oceny jak bardzo dany tytuł promuje polską historię i kulturę.

"

Dopuszczalność objęcia ulgą danego projektu rozpatrywana będzie indywidualnie w oparciu o tzw. test kulturowy, którego celem jest weryfikacja, czy dana gra może być uznana za grę o charakterze kulturowym. Planuje się opracowanie testu w oparciu o rozwiązania stosowane w innych krajach UE, tj. nawiązujące do modelu brytyjskiego (Video Games Tax Relief) oraz francuskiego (Crédit d'impôt jeu vidéo). Wykorzystywane w teście kulturowym, precyzyjnie zdefiniowane kryteria będą się odnosiły m.in. do następujących elementów: miejsce akcji, główni bohaterowie, obecność elementów dziedzictwa kulturowego lub historycznego, bazowanie na narracji i dialogach, wykorzystanie oryginalnego IP, wykorzystanie elementów innowacyjnych, produkcja większości elementów gry na terytorium RP oraz zatrudnienie przy produkcji obywateli lub rezydentów Europejskiego Obszaru Gospodarczego. "

Polska rzeczywiście staje się powoli potęgą, jeśli chodzi o produkcję dobrych gier. Na czele rewolucji stoi oczywiście CD Projekt RED, którego Wiedźmin 3 często uznawany jest za najlepszą grę komputerową w historii – a Cyberpunk 2077 (który chyba nie ma co liczyć na uzyskanie ulgi – chyba, że protoplastą używanych w świecie przedstawionym komputerów nie będzie IBM 5150, tylko wcześniejszy polski K-202) ma być jeszcze lepszy, naprawdę dobre recenzje zbiera także 11 bit studio za This War of Mine i Frostpunka, a strzelanka World War 3 szykowana przez Farm 51 ma szansę wziąć świat szturmem.

Ma to jak najbardziej wymierne przełożenie na zarabiane przez branżę pieniądze:

"

Wartość polskiego rynku gier wideo w roku 2016 wyniosła 1,85 mld zł, zaś prognoza na rok 2019 to 2,23 mld. Szacuje się, że w Polsce działa ok. 330 tworzących gry firm (w tym 18 notowanych na giełdzie), które w sumie zatrudniają przeszło 4000 osób. Liczba pracowników tego sektora stale rośnie. Polska branża gier wideo rozwija się więc obecnie bardzo dynamicznie, generując znaczące wpływy do budżetu państwa oraz tworząc liczne miejsca pracy. W roku 2017 rodzimy rynek gier wideo pod względem wartości zajmował 23 miejsce na świecie i 7 miejsce w Europie, generując 0,10 polskiego PKB, podczas gdy w przodujących pod tym względem krajach, takich jak np. Japonia, Korea Południowa, Chiny czy Ukraina, wartość ta była nawet 2-3 razy większa. Widać zatem, że dalszy rozwój sektora gier wideo może w istotny sposób przyczyniać się do rozwoju gospodarczego Polski. "

Pozostaje czekać na upublicznienie treści proponowanej ustawy oraz podania wytycznych, według których oceniane będą gry pod kątem propagowania polskości.

Na czym powinna opierać się polska gospodarka?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Gry