05.12.2018 18:20

Twórcy Fortnite otwierają konkurencję dla Steama

Epic rzuca wyzwanie Valve – 6 grudnia 2018 startuje nowa platforma z cyfrowymi wersjami gier. Twórcy Fortnite kuszą developerów pobieraniem prowizji od sprzedaży ponad połowę niższej, niż trzeba płacić na Steamie – czy przełoży się to na niższe ceny dla kupujących?

Epic Games
foto: zrzut ekranu

W oficjalnej wiadomości o starcie Epic Games znalazła się infografika pokazująca modele biznesowe stosowane w nowej platformie i na Steam. Twórcy Fortnite oraz Unreal Engine (silnika masowo używanego przez producentów gier) mają zapewne nadzieję, że Valve ich przez to znienawidzi.

epic_games_02

Epic bowiem życzy sobie znacznie mniejszej działki za utrzymywanie infrastruktury oraz obsługę systemu płatności, który – jak podkreślają – sprawdził się pod dużym obciążeniem obsługując mikropłatności w Fortnite. Gracze wydają podobno w grze setki milionów dolarów miesięcznie.

Twórcy gier mają być też dodatkowo kuszeni faktem, że jeśli używają Unreal Engine 4, to koszt jego licencjonowania jest już wpisany w opłatę pobieraną przez Epic. Za Unity w dalszym ciągu trzeba będzie płacić oddzielnie – w ten sposób developer chce przy okazji odciągnąć klientów od swojego konkurenta.

Teoretycznie więc przejście na Epic Games Store powinno się twórcom gier opłacać – o ile platformie uda się przyciągnąć większą liczbę klientów, którzy zapewnią odpowiedni obrót. W jaki sposób mogą to zrobić?

Epic Games Store – darmowe prezenty z okazji startu platformy?

Pierwszym rozwiązaniem jest oferowanie gier w niższych cenach – mniejsze opłaty pobierane od twórców mogą (ale nie muszą) zaowocować niższą cenę dla użytkownika końcowego. Studia mogą zarobić na sprzedanej kopii tyle samo co na Steamie sprzedając grę za zauważalnie niższą cenę.

Epic zdaje sobie sprawę, że ma do czynienia z systemem ze sprzężeniem zwrotnym – musi zapewnić dostępność wielu gier na swojej platformie, żeby przyciągnąć do niej graczy, musi też zapewnić odpowiednio duży rynek zbytu dla developerów, żeby chcieli oferować w Epic Games swoje tytuły.

Start platformy został zapewne nieprzypadkowo zaplanowany na 6 grudnia 2018 – można spodziewać się, że na otwarcie Epic Games będzie starało się przyciągnąć jak największą liczbę graczy oferując im darmowy prezent w postaci jednej (lub nawet wielu) gier studia (lub przynajmniej pokaże promocje, przy których wyprzedaże na Steamie czy GOG staną się festiwalem drożyny).

Epic zapowiada, że wśród gier dostępnych w chwili startu platformy będą zarówno tytuły korzystające z Unreal Engine, jak i z Unity – jeśli wśród nich będą prawdziwe okazje i sprawdzą się nasze przewidywania dotyczące rozdawania gier za darmo, damy Wam znać.

Gdzie kupujecie gry?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Gry