10.05.2018 15:51

W jaki sposób gry wideo otrzymują swoje kategorie wiekowe?

Co oznaczają symbole widoczne w lewych dolnych rogach okładek gier wideo? W jaki sposób sprawdzić, czy gra jest przeznaczona dla małych dzieci, czy dla dorosłych? Rozwiewamy tajemnice kategorii wiekowych gier.

PEGI
foto: materiały prasowe

W Polsce od 1 września 2009 roku obowiązującym systemem ocen gier, jest tzw. Pan European Game Information, znane jako PEGI. Klasyfikacja wiekowa powstała w 2003 roku i na stan 10 maja 2018 roku jest używana w 32 europejskich państwach. PEGI zostało przygotowane Interactive Software Federation of Europe.

Zacznijmy po kolei - klasyfikacja PEGI dzieli się na 5 kategorii - 3+, 7+, 12+, 16+ oraz 18+. Każda z nazw odpowiada oczywiście wiekowi graczy, dla których jest przeznaczona dana produkcja. Przyjrzyjmy się zatem bliżej poszczególnym ocenom wiekowym, które przyznaje grom wideo Pan European Game Information.

foto: materiały prasowe

Kategoria PEGI 3+

Najniższa kategoria wiekowa oznacza produkcję dostępną dla wszystkich. W związku z tym - przemoc jest ograniczona do absolutnego minimum i pokazywana najczęściej w kontekście komicznym, gry nie zawierają scen, które mogą przestraszyć dziecko, jest brak odwołań do narkotyków i innych używek, życia seksualnego. Produkcja musi być w całości wytworem fantazji, a dziecko nie powinno się utożsamiać z postaciami przedstawionymi w produkcji. Przykłady: wiele gier wyścigowych i gry dla dzieci typu „Rayman”, czy tzw. „gry dla dziewczynek” jak te związane z postacią Barbie.

Kategoria PEGI 7+

Następną kategorią jest PEGI 7+. Różnice między tą oceną, a oceną 3+ są dość niewielkie - ta kategoria obejmuje produkcje, w których mogą się znaleźć sceny, które przestraszą młodszych graczy. Oprócz tego w grach może się pojawić częściowa nagość, ale nigdy w kontekście seksualnym. Przykładami gier z ocenami PEGI 7+, są produkcje przeznaczone dla dzieci, takie jak „Little Big Planet”, „Minecraft”, czy większość gier z serii „Harry Potter”.

Kategoria PEGI 12+

Produkcje, które przedstawiają przemoc nieco bardziej realistyczną, która jest skierowana wobec postacią fantastycznym, lub taką, która jest mniej realistyczna, ale skierowana przeciw zwierzakom lub ludziom. Większy liberalizm dla nagości, natomiast wulgaryzmy muszą być delikatne i nie odwoływać się do seksualności. Przykładami takich produkcji są: seria „Sims”, „World of Warcraft”, czy dwie pierwsze części „Gothica” (w tym wypadku kategoria 12+ jest bardzo zaskakująca).

Kategoria PEGI 16+

Symbol przyznawany jest za seksualność i przemoc, które przypominają rzeczywistość. Według PEGI, młodzież w wieku powyżej 16 lat powinna być już odporna na twardsze przekleństwa, a także pokazanie używania tytoniu lub narkotyków oraz sceny popełniania przestępstw. Przykłady gier z kategorią PEGI 16+: „Batman: Arkham Asylum”, „Gothic 3”, ale także przeznaczone dla nastolatków i młodych dorosłych „Life is Strange”.

Kategoria PEGI 18+

Takie oznaczenie otrzymują gry przeznaczone tylko i wyłącznie dla dorosłych - głównie chodzi o przedstawienie przemocy. Jest to trudne do zdefiniowania, ponieważ podejście do wirtualnej przemocy jest bardzo subiektywnym tematem, ale PEGI przyjęło, że gra musi pokazywać przemoc, która odrzuca, czy nawet obrzydza graczy. Do tego dochodzą również opisane problemy z kategorii PEGI 16+, czyli seksualność, narkotyki, itp. Do gier z taką oceną należą takie produkcje, jak: „Assassin's Creed”, „Wolfenstein”, „Doom”.

Oceny dla gier mulitplayer - PEGI Online

Ocena PEGI Online pojawiła się pierwszy raz w 2007 roku i jest przyznawana grom wideo, które zawierają tryb dla wielu graczy. Jest to jedynie ostrzeżenie, które mówi, że w trybie online twórcy nie mogą do końca kontrolować tego, co powiedzą lub zrobią inni użytkownicy produkcji. W związku z tym, jest to umieszczone jako przestroga, aniżeli faktyczna ocena kategorii wiekowej.

Rodzaje zawartości gier wideo

PEGI oprócz kategorii wiekowych przyznaje również opisy zawartości, których znaleźć możemy aż 8. Mamy zatem przemoc (oznaczoną pięścią), seks, który oznaczony jest przeszywającymi się znakami płci, dyskryminację, oznaczony osobą innego koloru stojącą między osobami tego samego koloru, narkotyki, które oznaczone są symbolem strzykawki, następnie widzimy jeszcze strach, którego symbolem jest pająk, wulgarny język oznaczony dymkiem dialogowym, hazard, reprezentowany przez kostki do gry oraz wspomniany system PEGI Online, przestrzegający o tym, że w grze jest tryb dla wielu graczy.

Kamil Kacperski
Tagi: Gry