10.06.2016 12:43

Banki będą logować do urzędów

Współpraca banków z administracją publiczną przy programie „Rodzina 500 plus” okazała się być ogromnym sukcesem. Państwo chce iść za ciosem i wykorzystać internetowe serwisy transakcyjne instytucji finansowych do zakładania profilu zaufanego, niezbędnego do elektronicznych kontaktów z administracją.

Banki będą logować do urzędów
foto: kadr z wideo

Liczby nie kłamią – według szacunków, 95% wniosków internetowych do „Rodziny 500 plus” złożono za pośrednictwem systemów bankowych, mimo że administracja przygotowała kilka własnych kanałów. Internauci woleli znane i wygodne rozwiązania z komercyjnych serwisów transakcyjnych, dostępne dla nich bez kłopotliwych formalności.

Internetowe kontakty interesantów z urzędami muszą być poświadczane za pomocą profilu zaufanego. Jego założenie nie jest jednak łatwe – wymaga osobistej wizyty w urzędzie i wylegitymowania się dowodem tożsamości. Proces może więc trwać nawet kilka dni, co zniechęcało dużą część internautów. Opracowane na potrzeby urzędów serwisy internetowe pod względem przyjazności użytkownikowi pozostają daleko w tyle za systemami banków.

W rezultacie sprawy urzędowe załatwia przez Internet niewielka liczba interesantów – z raportu NIK wynika, że z systemu stworzonego za ponad 10 mln zł skorzystało zaledwie 78 użytkowników.

Z danych PAP wynika, że na platformie ePUAP, mającej umożliwiać kontakty pomiędzy obywatelami i urzędami, założono łącznie 500 tys. kont. Procedurę pozyskiwania profilu zaufanego przeszło do końca tylko 200 tys. użytkowników.

Z bankowości internetowej korzysta w Polsce w Polsce 15-20 mln osób. Co ważne, ich tożsamość jest już potwierdzona przez bank – założenie profilu zaufanego nie wymagałoby więc już konieczności osobistej wizyty w urzędzie. Chęć współpracy zadeklarowała Monika Jakubiak, zastępca dyrektora Centralnego Ośrodka Informatyki (COI).

"

Chcemy, żeby przez bankowe konta internetowe możliwe było założenie i potwierdzenie profilu zaufanego (PZ). Współpracujemy już w tej sprawie z PKO BP. Zależy nam na tym, żeby jak najwięcej banków wprowadziło taką możliwość, bo to daje realne szanse upowszechnienia profilu, który pełni rolę podpisu elektronicznego w kontaktach obywateli z administracją. "

Rozwiązanie stworzone we współpracy z PKO BP ma stać się standardem także dla innych instytucji. Do współpracy palą się także banki, które co prawda projekt „Rodzina 500 plus” obsługiwały bezpłatnie, ale w rozszerzeniu współpracy widzą nie tylko szansę na zarobek, ale także wdrożenie dodatkowych usług.

Banki zauważają, że mogłyby od razu pobierać opłaty uiszczane przy składaniu online wniosków urzędowych, proponują wprowadzenie e-paragonów oraz usługi polegające na integrowaniu rozproszonych danych na temat użytkownika.

Jako przykłady wymieniane są informacje o grupie krwi, deklaracjach o przekazaniu narządów czy telefonach kontaktowych ICE – według propozycji, dane te miałyby się znaleźć na karcie płatniczej, elektronicznym dowodzie osobistym lub w specjalnej aplikacji na smartfona.

Co myślicie o załatwianiu spraw urzędowych przez strony banków?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Internet