25.04.2016 15:43

Blokowanie AdBlocka nielegalne w UE

Jean-Claude Juncker (przewodniczący Komisji Europejskiej) poinformował, że właściciele stron internetowych nie mogą sprawdzać, czy użytkownicy korzystają z programów blokujących wyświetlanie reklam – a tym samym, blokować użytkowników, którym banery się nie wyświetlają.

Blokowanie AdBlocka nielegalne w UE
foto: kadr z wideo

Opinia została wydana w odpowiedzi na pytania zadane w lutym 2016 roku przez Alexandra Hanffa. W związku z dużym zainteresowaniem tematem, zdecydował się on na udostępnienie treści oświadczenia na Twitterze.

Szef Komisji Europejskiej powołuje się na obowiązującą dyrektywę 2002/58/EC o ochronie prywatności w komunikacji elektronicznej oraz 95/46/EC w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych. Zakazuje ona gromadzenia jakichkolwiek informacji na temat użytkownika lub jego urządzenia bez otrzymania na to wyraźnej zgody.

To właśnie te przepisy wymogły na stronach internetowych wyświetlanie informacji o stosowaniu ciasteczek do identyfikowania oraz śledzenia działań użytkownika.

Sprawdzenie czy odwiedzający daną stronę blokuje reklamy jest według Jeana-Claude Junckera sięgnięciem po informację bez otrzymania wymaganej zgody i jest w świetle unijnych przepisów nielegalne.

Niezgodne z prawem jest w tej interpretacji nie samo blokowanie dostępu do strony, ale umieszczanie, przechowywanie i zbieranie informacji ze skryptów mający za zadanie wykryć fakt zainstalowania lub użytkowania oprogramowania do blokowania reklam.

Wystarczy więc, że witryny do komunikatu o używaniu ciasteczek dodadzą informacje o wykrywaniu konfiguracji przeglądarki i listy zainstalowanych programów (nawet bez konieczności informowania o szukaniu AdBlocka), żeby po uzyskaniu zgody mogły legalnie decydować o udzielaniu lub nie dostępu do oferowanych przez siebie treści.

Ukrywając reklamy, użytkownik pozbawia przeglądane strony przychodów z ich wyświetlania. Zarabiane w ten sposób pieniądze finansują tworzenie treści - artykułów, filmów, grafik itp. - i umożliwiają funkcjonowanie witryny.

Z drugiej strony, użytkownicy skarżą się często na wyjątkowo inwazyjne formy reklamowe, utrudniające korzystanie z stronyy i decydują się na blokowanie reklam dla własnej wygody, a nie szkodzeniu finansom przeglądanych witryn.

Blokujecie reklamy na przeglądanych stronach internetowych?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Internet