20.10.2017 12:46

Facebook rozpoczyna testowanie płatnego dostępu

Jak zapowiadali, tak robią – Facebook zaczyna testować mechanizmy odpłatnego dostępu do treści. Opcja trafi początkowo do aplikacji na Androidzie, serwis ma nadzieję szybko wdrożyć „paywall” także na innych platformach.

Facebook rozpoczyna testowanie płatnego dostępu
foto: materiały prasowe

Pierwsze informacje na temat chęci pobierania od użytkowników opłat za możliwość zapoznania się z publikacjami pokazywanymi w Instant Articles pojawiła się w lipcu 2017 roku. Facebook informował wtedy, że został zmuszony do wprowadzenia takiej opcji przez wydawców internetowych, którzy narzekali na brak możliwości zarabiana na produkowanych treściach, jeśli znajdą się one w serwisie społecznościowym.

Testy „paywalla” – ukrywania artykułów, jeśli użytkownik nie zapłacił za możliwość ich przeczytania – mają odbywać się w USA oraz Europie. Użytkownicy, którzy będą chcieli zapoznać się z artykułami opublikowanymi przez Bild, The Boston Globe, The Economist, The Houston Chronicle, The San Francisco Chronicle, La Repubblica, Le Parisien, Spiegel, The Telegraph, The Baltimore Sun, The Los Angeles Times, The San Diego Union-Tribune i The Washington Post zostaną poinformowani o konieczności zakupienia subskrypcji.

foto: materiały prasowe

Przycisk przekierowujący do zakupu ma w niektórych przypadkach zastępować „Lubię to!” – Facebook zamierza sprawdzić, jak na różne sposoby zachęcania do wykupywania dostępu reagować będą użytkownicy i wybrać ten, który okaże się być najbardziej skutecznym.

Serwis społecznościowy zaznacza przy tym, że cały przychód trafiać będzie do wydawców – transakcje mają się odbywać na przygotowanych przez nich stronach, a Facebook nie będzie pobierał (przynajmniej na początku) żadnych prowizji za przekierowanie użytkownika. Wysokość opłat ma zależeć od poszczególnych wydawców.

Według pierwszych założeń użytkownicy Facebooka mieli otrzymywać możliwość bezpłatnego przeczytania kilku artykułów z danego źródła – w oficjalnym komunikacie nie znalazło się jednak potwierdzenie zastosowania takiego rozwiązania.

Pobieranie płatności za dostęp do treści jest dla wydawnictwa ważne, gdyż nie mogą oni liczyć na przychód ze sprzedawania reklam w internecie – coraz większa liczba osób po prostu blokuje ich wyświetlanie. Polacy są w tym wręcz mistrzami świata.

Płacicie za dostęp do treści w internecie?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Internet