21.06.2018 10:56

Facebook wprowadza abonament na grupy

5 do 30 dolarów miesięcznie – tyle może wynosić opłata za dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku. Za każdą z nich będzie się płacić oddzielnie.

płatna grupa na Facebooku
foto: materiały prasowe

Facebook szuka pieniędzy wszędzie, gdzie się da – dopiero za zapowiedziano pojawienie się autoodtwarzających reklam wideo w Messengerze, a już pojawiła się informacja o rozpoczęciu testowania pobierania opłat za dostęp do zamkniętych grup.

Nie jest to jeszcze pełnoprawny abonament na Facebooka, o którym Mark Zuckerberg wspominał mimochodem podczas przesłuchania przez amerykańskim Kongresem, najwyraźniej jest to jednak krok w tym kierunku.

Facebook przekonuje, że wprowadzenie płatnego dostępu do grup jest ukłonem w kierunku osób, które je prowadzą – to one wyznaczają wysokość miesięcznej opłaty za dostęp i to do nich (przynajmniej w fazie testów) trafiać będzie 100% przychodów.

Płatne grupy na Facebooku

Facebook przekonuje, że prowadzący zamknięte grupy i tak już często pobierają opłaty – teraz będą to mogli robić w prosty sposób. Każdy z nich będzie mógł osobiście wybrać, ile chce otrzymywać od bywalców swojej grupy – widełki cenowe to 4,99 do 29,99 dolara za miesiąc.

W ramach testów możliwość wyznaczenia abonamentu za dostęp do grupy otrzymali tylko wybrani administratorzy; nie wiadomo jeszcze, czy wśród nich znalazły się osoby z Polski.

Facebook podkreśla, że mamy do czynienia z fazą testową – chce zobaczyć, jak dużo użytkowników zostanie zniechęconych koniecznością płacenia i czy w ogólnym rozrachunku takie rozwiązanie będzie się mu opłacało.

Zakres cen może się więc jeszcze zmienić, może się też okazać, że „darmowość” Facebooka jest tak mocno zakorzeniona w umysłach internautów, że projekt zakończy się całkowitą porażką.

Facebook nie zdradził, jaką część wpłat planuje w przyszłości zatrzymywać dla siebie.

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Internet