15.03.2019 13:28

Google zdemaskował największe oszustwo reklamowe w historii

Dzięki stworzeniu rozbudowanej infrastruktury – na potrzeby oszustwa uruchomiono nawet dwie firmy dostarczające internet – oszuści wyłudzili od reklamodawców ponad 29 mln dolarów. Udało się ich rozpracować dzięki wspólnej akcji Google, FBI i White Ops.

Google
foto: Carlos Luna, CC BY 2.0

To byli prawdziwi zawodowcy, działający na niespotykaną do tej pory skalę. W skład systemu „3ve” wchodziły centra danych, do celów oszustwa założono nawet przedsiębiorstwa dostarczające internet.

Dzięki temu przestępcy zdołali stworzyć ogromną sieć, generującą ruch na ponad 10 000 fałszywych domenach – dzienny ruch dochodził nawet do 3 mld zapytań reklamowych. Stworzony przez nich system powiązań z zewnątrz wyglądał jak prawidłowo działający internet, z przyciągającymi uwagę reklamodawców witrynami z dużą liczbą odwiedzin.

Pomagały w tym zainfekowane złośliwym oprogramowaniem komputery – twórcy „3ve” wykorzystywali botnet, w skład którego wchodziło nawet 700 000 maszyn jednocześnie. Sprzedaż reklam na fałszywych stronach realizowana była z wykorzystaniem ponad 60 000 kont.

Ile zarabiają przestępcy na sieciach botnet?
Ile zarabiają przestępcy na sieciach botnet?
Przeczytaj także Ile zarabiają przestępcy na sieciach botnet?

Fałszywa sieć reklamowa zamknięta przez Google i FBI

Przestępcy wykazali się nadzwyczajną dbałością o szczegóły – podczas fałszywych wizyt na stronach złośliwe oprogramowanie symulowało między innymi ludzkie zachowanie, czyli na przykład ruchy myszą, a nawet generowało wiarygodną liczbę fałszywych kliknięć, tak by nie wzbudzać podejrzeń podczas studiowania statystyk przez reklamodawców.

Walka z „3ve” była prowadzona przez Google we współpracy z FBI, White Ops i organizacjami zajmującymi się bezpieczeństwem sieci. Operację udało się rozpracować w 2018 roku – aresztowano wtedy 8 osób stojących za akcją, stawiając im między innymi zarzuty prania brudnych pieniędzy oraz kradzieży tożsamości.

google_eve_02

Oszustom udało się nabrać reklamodawców na kwotę ponad 29 mln dolarów – klienci płacili za podrabiane kliknięcia umieszczanych na fałszywych stronach reklam.

Zobacz także: >> 1000 pracowników Google blokuje reklamy <<

Google deklaruje jeszcze większe zaangażowanie w kontrolowanie transakcji reklamowych w prowadzonej przez siebie sieci. W 2018 roku gigant zablokował wyświetlanie ponad 2 mld szkodliwych i niebezpiecznych reklam.

Macie zainstalowanego AdBlocka?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Internet Google