30.11.2018 10:58

Ministerstwo Cyfryzacji pomoże Polakom, którym Facebook skasował konto za nagość i seks

To pierwsze takie porozumienie na świecie – Ministerstwo Cyfryzacji, NASK i Facebook podpisały dokument o stworzeniu „Punktu kontaktowego”, który ma służyć do zgłaszania skarg na wykasowanie przez portal społecznościowy konta. Rozpatrzeniem zgłoszenia będzie zajmować się Facebook.

Ministerstwo Cyfryzacji
foto: Ministerstwo Cyfryzacji

Podpisane porozumienie to pokłosie protestów środowisk prawicowych wysyłanych do Ministerstw Cyfryzacji po zbanowaniu profilu Marszu Niepodległości – moderatorzy serwisu społecznościowego na plakatach promujących wydarzenie dopatrzyli się symboli faszystowskich. Na brak zrozumienia ze strony Facebooka skarżyły się także indywidualne osoby, których posty miały według Facebooka łamać standardy społeczności, będąc mową nienawiści.

Na fali protestów powstał nawet Polfejs – polska odpowiedź na Facebooka, na której panuje totalna wolność wypowiedzi, pod warunkiem, że są one zgodne z prawicową wizją świata.

Do obrony zbanowanych prawicowców rząd wydelegował Ministerstwo Cyfryzacji, które zaczęło prowadzić rozmowy z Facebookiem w sprawie dostosowania wytycznych społeczności do standardów panujących w naszym kraju. Po trwających dwa latach rozmowach udało się osiągnąć porozumienie – powstanie specjalny Punkt kontaktowy”, który będzie służyć do składania wniosków o ponowne rozpatrzenie powodów bana.

mc_facebook_02

Ministerstwo Cyfryzacji namówiło Facebooka na rozpatrywanie skarg o usunięciu kont lub treści

"

Z „Punktu kontaktowego” można skorzystać jeśli usunięte treści, profile lub strony mieszczą się w jednej z kategorii wymienionych w formularzu opracowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji, użytkownik odwołał się do Facebooka od decyzji o ich usunięciu, a Facebook odrzucił odwołanie lub nie odpowiedział na nie w ciągu 72 godzin. Użytkownicy Facebooka mogą odwołać się od decyzji, jeśli uważają, że zaszła pomyłka. Odwołania takie odnoszą się do treści usuniętych ze względu na nagość lub aktywność związaną z seksem, mowę nienawiści i przemoc. "

Miejsce dokonywania zgłoszeń ma zostać udostępnione w ciągu kilku najbliższych tygodni – za jego przygotowanie i obsługę odpowiada NASK. Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada, że mechanizm ma być otwarty także dla innych serwisów, które chciałby w taki sposób rozwiązywać konflikty z użytkownikami.

"

Decyzję o przywróceniu treści, profilu lub strony podejmuje Facebook w sposób niezależny w oparciu o Standardy społeczności. Facebook deklaruje, że usunięte treści, konta lub profile zostaną ponownie sprawdzone pod kątem zgodności ze Standardami, a treści, konta lub profile, które w wyniku ponownego sprawdzenia zostaną uznane za zgodne z nimi, zostaną odblokowane. W przypadku każdego otrzymanego w ten sposób wniosku, Facebook zrobi wszystko, aby przesłać do Punktu kontaktowego uzasadnioną odpowiedź w ciągu 72 godzin od momentu jego otrzymania. "

Z udostępnionych przez Ministerstwo Cyfryzacji informacji wynika, ze do skorzystania z „Punktu kontaktowego” niezbędne będzie posiadanie Profilu Zaufanego – administracyjnego podpisu elektronicznego.

Zbanował Was kiedyś Facebook?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Internet