01.09.2016 10:21

Polecony z urzędu odbierzesz na smartfonie

Poczta Polska stała się nowym sprzymierzeńcem administracji rządowej – w placówkach aspirującej do miana Narodowego Operatora Cyfrowego instytucji będzie można załatwić sprawy urzędowe, a listy polecone trafią do internetu.

Polecony z urzędu odbierzesz na smartfonie
foto: materiały prasowe

Systemy Poczty – w szczególności platforma Envelo – ma stać się podstawą do budowania e-państwa. PP ma nie tylko obsługiwać korespondencję urzędową – zarówno tradycyjną, papierową, jak i elektroniczną – ale także stanowić uzupełnienie fizycznych urzędów.

Porozumienie w tej sprawie zostało podpisane przez Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz Pocztę Polską. Wizję e-państwa budowanego z PP przedstawiła Anna Streżyńska, Minister Cyfryzacji.

"

Widzimy znacznie szerzej udział Poczty Polskiej w cyfryzacji kraju – poprzez placówki pocztowe i doręczycieli – ambasadorów cyfryzacji, którzy za pośrednictwem urządzeń mobilnych mogą ułatwić uzyskanie dostępu do profilu zaufanego. Chcemy, aby poczta papierowa była dostarczana na nasz komputer lub telefon, bez konieczności odbierania jej w placówce pocztowej. "

Możliwość odebrania papierowego listu jako przesyłki elektronicznej to efekt rozporządzenia eIDAS Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2014 roku – w jego świetle Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE) ma identyczną rangę prawną, jak list polecony.

Platforma Envelo pozwala także na transformację przesyłki w drugą stronę – wiadomość wysłana elektronicznie może być dostarczona jako papierowy list. Możliwości Poczty Polskiej nie tylko ułatwią kontakty administracji z obywatelami, ale także powinny obniżyć koszta prowadzenia korespondencji.

foto: materiały prasowe

W planach jest także umożliwienie załatwiania w okienkach pocztowych spraw administracyjnych, takich jak na przykład złożenie wniosku o dowód osobisty czy otrzymanie wyciągu z KRS. Z tego elementu porozumienia ucieszą się najbardziej mieszkańcy najmniejszych miejscowości – nie będą już musieli wybierać się w podróż do miasta, żeby załatwić swoje sprawy.

Zaangażowanie Poczty w budowanie polskiej e-administracji ma być jednak zdecydowanie głębsze. Z Narodowego Operatora Pocztowego należąca w 100% do Skarbu Państwa firma chce stać się Narodowym Operatorem Cyfrowym i mocno zakotwiczyć w programie „Od Polski papierowej do cyfrowej”, przedstawionego przez Ministerstwo Cyfryzacji. Z przedstawionych planów resortu wynika, że do 2020 roku 80% spraw urzędowych można będzie załatwić nie odchodząc od domowego komputera.

Ma to być możliwe między innymi dzięki stworzeniu dla każdego obywatela specjalnej skrzynki pocztowej wykorzystywanej podczas kontaktów z urzędami – jej obsługa chce zająć się Poczta, chwaląc się możliwością prostej i bezpiecznej procedury identyfikacji i uwierzytelnienia użytkowników korzystających z systemów publicznych. 

Jak wynika z komunikatu wydanego z okazji podpisania umowy o zaangażowaniu PP w budowanie e-administracji, przedsiębiorstwo stało się liderem strumienia (zestawu działań zmierzających do opracowania i wdrożenia rozwiązania) e-Skrzynka i e-Doręczenie. Jak powiedział Paweł Usidus, Prezes spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe, wdrożenie w życie porozumienia zmieni całkowicie kontakty na linii obywatel – urząd.

"

Obywatel powinien mieć dostęp do urzędu na okrągło – online. Jesteśmy gotowi do kompleksowego wsparcia administracji w procesie wdrażania e-usług. Transformacja cyfrowa administracji dzięki Platformie Envelo to nie tylko zmiana technologiczna, ale i cywilizacyjna, która poszerza kompetencje cyfrowe obywateli. "

Pierwsze kroki w tym kierunku zostały już zrobione - Poczta Polska uruchomiła w swoich placówkach darmowe hot-spoty z dostępem do internetu.

A Wy jesteście gotowi na elektroniczne awizo?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Internet