10.04.2019 10:30

Polski bank ostrzega przed oszustami grasującymi na Facebooku. Pomagasz znajomym, tracisz kilkaset złotych

PKO Bank Polski wystosował oficjalne ostrzeżenie dla swoich klientów – posłuchać go powinni także klienci innych banków. W dwie minuty można stracić na Facebooku i Messengerze nawet kilkaset złotych.

korzystanie z komputera
foto: materiały prasowe

Zaczyna się niewinnie – znajomy odzywa się do nas z prośbą o pomoc. Tłumaczy, że zapodział mu się gdzieś portfel, a potrzebuje akurat kupić bilet lub pilnie zapłacić za zakupy.

Proponuje, żeby wysłać mu kod BLIK, a następnie go zatwierdzić w aplikacji – a gdy tylko wróci do komputera, zrobi przelew oddając pieniądze.

PKO BP i BLIK ostrzegają – to nowy sposób na kradzież pieniędzy wymyślony przez oszustów. Przejmują oni słabo zabezpieczone konta na Facebooku, a następnie odzywają się do kontaktów w celu wyciągnięcia kodu w polskim mobilnym systemie płatności.

Oszuści korzystają z tej metody od kilku miesięcy, wygląda jednak na to, że problem zaczyna być coraz powszechniejszy.

Jak stworzyć trudne hasło i łatwo je zapamiętać?
Jak stworzyć trudne hasło i łatwo je zapamiętać?
Przeczytaj także Jak stworzyć trudne hasło i łatwo je zapamiętać?

PKO BP ostrzega klientów przed oszustwem na Facebooku

Podszywający się pod znajomych oszuści robią to, stojąc zazwyczaj pod bankomatem – mając kod BLIK, mogą wypłacić pieniądze bez posiadania karty. Z konta może zniknąć w ten sposób kilkaset złotych – wszystko zależy od tego, jaki limit ustawiony jest na transakcje w bankomacie.

Oszuści wykorzystują fakt, że podczas autoryzacji transakcji BLIK nie są przesyłane dane dotyczące aprobowanej transakcji – z tego powodu zatwierdzający zdalnie operację nie wie, czego tak naprawdę ona dotyczy.

Bank radzi, żeby chcąc pomóc znajomym najpierw do nich zadzwonić lub skontaktować się innym niż Facebook i Messenger kanałem komunikacyjnym i upewnić się, że prośba o wsparcie w alarmowej sytuacji wychodzi naprawdę od nich.

Zobacz także: >> Wielki przekręt w polskim internecie. Fałszywy sklep miesiącami budował reputację <<

Zaangażowanie się PKO BP w kampanię ostrzegającą klientów przed oszustami pokazuje, że problem jest poważny – warto więc być wyczulonym na podobne prośby od kontaktów na Facebooku oraz ostrzec ich przed niebezpieczeństwem, przesyłając na przykład tę wiadomość.

Ostrzeżecie znajomych?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Internet Facebook