07.09.2016 16:09

Pomóż ministerstwu usprawnić e-administrację

Nie chce Ci się chodzić do urzędów i uważasz, że wszystkie sprawy powinno się dać załatwić z telefonu lub komputera? Ministerstwo Cyfryzacji apeluje właśnie do Ciebie – daj znać, jak można ułatwić Ci administracyjne życie.

Pomóż ministerstwu usprawnić e-administrację
foto: materiały prasowe

Plany resortu dotyczące zmiany zasad funkcjonowania polskiej administracji są bardzo ambitne i zostały przedstawione w wizji „Od papierowej do cyfrowej Polski”. Mowa jest nie tylko o umożliwieniu załatwianiu spraw przez internet, ale także wprowadzeniu dowodu osobistego w postaci aplikacji na smartfona i niższych podatkach obowiązujących osoby płacące za zakupy kartami.

Od wizji do realizacji pomysłów jest jednak długa droga – przed Ministerstwem Cyfryzacji stoi dużo prac nad szczegółami procedur oraz zapewnieniem odpowiedniego bezpieczeństwa przesyłanych i gromadzonych danych.

Zmianie ulec muszą także przepisy, tak by nowe możliwości mogły być udostępnione obywatelom. Chcąc wypracować jak najlepsze rozwiązania, resort jest otwarty na wszelkie uwagi i sugestie, co znakomicie koresponduje z deklaracjami burzenia barier pomiędzy ludźmi a urzędami:

"

By możliwie najlepiej sprostać tym wyzwaniom, zapraszamy wszystkich zainteresowanych budowaniem sprawnej i efektywnej administracji do zgłaszania propozycji zmian prawnych. Chcemy, aby projektowane przepisy były jak najlepiej dopasowane do oczekiwań Obywateli. "

W jakich dziedzinach można pomóc sobie i Ministerstwu? MC liczy na porady dotyczące zapewnienia łatwego i powszechnego dostępu do bezpiecznych i jednocześnie wygodnych do wykorzystania środków identyfikacji elektronicznej umożliwiających korzystanie z e-usług publicznych.

Obecnie taką rolę pełni Profil Zaufany, który jednak jest kłopotliwy do uzyskania (wymaga między innymi osobistej wizyty w urzędzie). Jednym z pomysłów na zmianę tego stanu rzeczy jest zaangażowanie do poświadczania tożsamości banków – pierwsze umowy zostały już podpisane.

Ministerstwo chce także wypracować sposób na wygodne i bezpieczne e-doręczenia, czyli przekazywanie wiadomości od administracji obywatelom przez internet. Także tutaj pierwsze działania już za nami – dzięki porozumieniu z Pocztą Polską listy polecone będzie można odbierać na ekranie smartfona.

Resort liczy także na pomysły i porady dotyczące stworzenia ram prawnych dla funkcjonowania Portalu Rzeczypospolitej Polskiej. Jak podkreśla Ministerstw Cyfryzacji, to szczególnie ważne, bo ma on być jedną bramą dostępu do kompletnego katalogu publicznych usług cyfrowych, jak również informacji o podmiotach administracji publicznej.

Przydadzą się także przemyślenia nad ustanowieniem standardowego sposobu zarządzania dokumentacją elektroniczną w administracji publicznej, w tym zasad dostępu do tej dokumentacji i wymiany danych.

Pomysły na funkcjonowanie polskiej e-administracji można przesyłać do 16 września 2016 roku korzystając z elektronicznej skrzynki podawczej (która wymaga uwierzytelnienia profilem zaufanym) lub wysyłając e-maila na adres konrad.malinowski@mc.gov.pl.

Pomożecie?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Internet