10.12.2019 14:10

UOKiK sprawdzi, czy Allegro złamało prawo antymonopolowe. Możliwa kara to 10% rocznego obrotu

Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Allegro mogło wykorzystywać swoją pozycję do zapewnienia przewagi konkurencyjnej dla prowadzonego przez siebie sklepu. Na nierówne traktowanie skarżyli się sprzedawcy korzystający z platformy.

Allegro
foto: zrzut ekranu Allegro.pl

UOKiK nie ma wątpliwości: Allegro to największa witryna handlowa w Polsce. Jak wynika z przeprowadzonych dla urzędu badań, zakupy na stronie robi 79% konsumentów. Oznacza to osiągnięcie pozycji dominującej na rynku.

Serwis, który zaczynał jako portal aukcyjny, z biegiem lat przekształcał swoją działalność. Dziś jest platformą sprzedaży internetowej, z której korzystają przedsiębiorcy z całej Polski. Ogłoszeń od sprzedawców indywidualnych oraz aukcji jest na stronie coraz mniej.

Allegro w ramach dywersyfikacji źródeł przychodu postanowiło otworzyć własny sklep. Jego funkcjonowanie stało się problemem dla sprzedawców, którzy zarzucili platformie wykorzystywanie niesprawiedliwej przewagi. Swoje zastrzeżenia zgłosili do Urzędy Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który złożył spółce wizytę w celu zabezpieczenia dokumentów.

UOKiK wkroczył do siedziby Allegro
UOKiK wkroczył do siedziby Allegro
Przeczytaj także UOKiK wkroczył do siedziby Allegro

Po przeanalizowaniu danych UOKiK uznał, że jest podstawa do wszczęcia postępowania sprawdzającego w tej sprawie. Wyjaśni ono, czy Allegro rzeczywiście dopuściło się nierównego sprzedawców.

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Allegro. Sprawdzi, czy spółka złamała prawo antymonopolowe

Prezes UOKiK Marek Niechciał poinformował o powodach wszczęcia postępowania:

"

Skargi przedsiębiorców pokrywały się z obserwacjami urzędu. Dlatego wszczęliśmy postępowanie wyjaśniające i przeszukaliśmy siedzibę Allegro. Analiza zebranego materiału wykazała, że mogło dojść do niedozwolonych działań. Postawiliśmy spółce zarzuty nadużywania pozycji dominującej. Podejrzewamy, że wykorzystując swoją znaczną siłę rynkową, faworyzowała własną działalność sprzedażową w stosunku do działalności sprzedażowej prowadzonej przez innych sprzedawców na swojej platformie. "

UOKiK podał, że jego wątpliwości budzą przede wszystkim narzędzia przekierowujące użytkowników z wyników wyszukiwania lub możliwości promowania oferty niedostępne dla klientów platformy.

"

Po pierwsze, spółka mogła wykorzystywać informacje na temat funkcjonowania platformy, w tym dotyczące algorytmu trafności, niedostępne dla pozostałych sprzedawców, do lepszego pozycjonowania i wyświetlania własnych ofert w wynikach wyszukiwania według kryterium trafności. Po drugie, niektóre funkcje sprzedażowe lub promocyjne były dostępne tylko dla Oficjalnego Sklepu Allegro, a pozostali sprzedawcy nie mieli możliwości ich używania. Przykładem mogło być podpowiadanie wyszukiwanej frazy. Kiedy konsument wpisywał nazwę produktu w wyszukiwarce, otrzymywał automatyczną podpowiedź kierującą do Oficjalnego Sklepu Allegro. Właściciel platformy miał też możliwość wyłącznego korzystania ze specjalnych banerów promocyjnych, które zwiększały ruch jego własnych ofert na platformie. "

Urząd podejrzewa, że mogło tym samym dojść do nadużycia pozycji dominującej, co jest zabronione przez prawo antymonopolowe. Jak podaje UOKiK, za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję grozi kara finansowa do 10% rocznego obrotu przedsiębiorstwa.

Allegro odpowiada na zarzuty UOKiK. Własny sklep tylko uzupełnieniem oferty sprzedawców

Największa w Polsce platforma handlowa przedstawiła swoje stanowisko w sprawie postępowania UOKiK. 

"

Oficjalny Sklep Allegro, który jest przedmiotem zainteresowania UOKIK, odpowiada za mniej niż 1% sprzedaży na całej platformie i przede wszystkim uzupełnia luki w ofertach sprzedawców, na przykład podczas szczytów zakupowych. "

Serwis dodał, że obserwuje dynamiczny przyrost kont zakładanych przez przedsiębiorstwa. Przybywa ich 500 tygodniowo, a łącznie dostęp do 18 milionów osób robiących zakupy na Allegro ma ponad 140 000 biznesów.

"

Wspierając wzrost sprzedawców, Allegro inwestuje znaczne środki w pozyskanie ruchu z różnych kanałów, finansowanie dostaw dla sprzedawców i klientów, rozwój platformy technologicznej w celu zwiększenia konwersji, w rozwiązania mobilne, aby klienci mogli kupować w dowolnym czasie i miejscu. Allegro często pokrywa koszty płatności za transakcje i rozwija usługi i produkty finansowe, takie jak raty, leasing, czy odroczone płatności - wszystko dla uatrakcyjnienia ofert sprzedawców. Allegro stworzyło także system reklamowy, który firmy mogą dowolnie wykorzystywać do zwiększania swojej sprzedaży. Dodatkowo do dyspozycji sprzedawców są wynegocjowane przez Allegro korzystne ramowe umowy logistyczne, pozwalające dostarczać klientom towary szybko i w przewidywalny sposób. "

Allegro dodało, że urząd może liczyć na pełną współpracę podczas postępowania. 

Zobacz także: 15 000 zł kary od UOKiK za kłamanie w opisie aukcji na Allegro 

Gdzie robicie zakupy?

Tagi: Internet