29.03.2019 14:49

Wielka awaria w urzędach? Ministerstwo Cyfryzacji uspokaja – to tylko przejściowe trudności

Osoby chcące załatwić sprawy urzędowe muszą uzbroić się w cierpliwość i liczyć na łut szczęścia – w całym kraju są problemy z działaniem systemów i e-usług. Zapytaliśmy o problem Ministerstwo Cyfryzacji – powodem „zadyszki” ma być kumulacja sprawozdań finansowych składanych drogą elektroniczną przez przedsiębiorstwa.

Profil Zaufany
foto: zrzut ekranu

Kłopoty odczuwają zarówno osoby odwiedzające urzędy osobiście, jak i obywatele próbujący załatwić sprawy zdalnie korzystając z Profilu Zaufanego. System działa kapryśnie i efemerycznie – zdarza się, że zanim uda się poświadczyć dokument, trzeba przejść procedurę nawet kilka razy.

Przerwy w działaniu systemu pojawiły się w dniu, w którym Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało o podniesieniu wydajności infrastruktury Profilu Zaufanego.

"

W związku z bardzo dużym zainteresowaniem usługą podpisywania dokumentów Profilem Zaufanym podnieśliśmy wydajność i dostęp do tej usługi. Nowa wersja usługi dostępna jest na Obywatel.gov.pl. W zawiązku z tym wszystkie osoby, które chcą podpisywać dokumenty Profilem Zaufanym, a szczególnie sprawozdawania finansowe, prosimy o logowanie się do tej usługi za pośrednictwem Obywatel.gov.pl, a nie poprzez ePUAP. "

W sieci pojawiły się sugestie, że problemy z działaniem systemów administracji państwowej wynikają po części z przeciążenia spowodowanego dotarciem do urzędów dowodów osobistych z warstwą elektroniczną. Gdy zaczęto je jednocześnie wprowadzać do systemu – serwery nie wytrzymały.

„Mój Pojazd” pokazuje wszystko, co wiedzą o Twoim samochodzie urzędnicy
„Mój Pojazd” pokazuje wszystko, co wiedzą o Twoim samochodzie urzędnicy
Przeczytaj także „Mój Pojazd” pokazuje wszystko, co wiedzą o Twoim samochodzie urzędnicy

Profil Zaufany – jak korzystać?

W rozmowie z Antyradio.pl rzecznik Ministerstwa Cyfryzacji zapewnił, że awarii nie ma – chwilowe problemy z dostępem do e-usług, w tym do Profilu Zaufanego, wynikają z prób składania przez przedsiębiorstwa w ostatnim możliwym terminie sprawozdań finansowych.

Rozwiązaniem problemu ma być rada podana w oficjalnym komunikacie i korzystanie z Profilu Zaufanego za pośrednictwem serwisu obywatel.gov.pl, a nie platformy ePUAP.

Zobacz także: >> Nowe dowody z błędami. Produkcja wstrzymana, wadliwe dokumenty unieważnione <<

Kłopoty z działaniem e-usług oznaczają, że utrudnione jest na przykład składanie wniosków o nowy dowód osobisty i sprawdzanie, czy jest już gotowy do odbioru.

U Was działa?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Internet