20.06.2016 13:57

Za 5 lat nie będziecie musieli odwiedzać urzędów

Polską administrację czeka prawdziwa e-rewolucja – w ciągu najbliższych 3-5 lat ponad połowa interesantów ma załatwiać 80% swoich spraw przez internet. Ministerstwa Cyfryzacji, Rozwoju i Zdrowia przygotowały już harmonogram realizacji wdrożeń.

Za 5 lat nie będziecie musieli odwiedzać urzędów
foto: obywatel.gov.pl

Program „Od papierowej do cyfrowej Polski” wskazuje konkretne działania – wraz z określeniem ich priorytetów – mające doprowadzić do odmienienia filozofii działania urzędów i instytucji państwowych. Jak przyznają autorzy dokumentu, nie odbyły się jeszcze uzgodnienia resortowe lub rządowe – te będą potrzebne, żeby zatwierdzić plany i wprowadzić je w życie.

Udostępnione informacje pozwalają jednak zobaczyć, jak zdaniem ministerstw wyglądać ma funkcjonowanie nowoczesnego i przyjaznego państwa. Można się spodziewać, że opublikowane rozwiązania zostaną wdrożone – niektóre nawet jeszcze w 2016 roku.

O pomyśle na promowanie płatności bezgotówkowych – transakcje dokonywane kartą mają być obłożone niższymi stawkami VAT – pisaliśmy już tutaj. Teraz przyglądamy się, jak zmieni się sposób korzystania z urzędów.

Urzędowy e-mail dla każdego

Jedną z największych bolączek e-administracji jest problem z uwierzytelnianiem interesantów. Według obowiązujących założeń, osoba chcąca komunikować się przez internet z urzędem i przedkładająca wnioski i inne pisma powinna korzystać z certyfikowanego podpisu elektronicznego (opłacanego co rok) lub profilu zaufanego.

Jego wyrobienie okazało się jednak być kłopotliwe – wymagało między innymi wizyty w urzędzie celem poświadczenia tożsamości składającego wniosek o jego wydanie. Takie rozwiązanie okazało się być zbyt uciążliwe i profil nie cieszy się zbytnią popularnością. Zaowocowało to małym wykorzystaniem opracowanych za miliony złotych platform urzędowych. Można też domniemywać, że skoro już interesant znalazł się w placówce, wolał załatwić od ręki swoją sprawę, niż wracać do domu i wysyłać zgłoszenie przez internet.

Z drugiej strony Polacy masowo i z ochotą korzystają z usług internetowych swoich banków. Próba wykorzystania komercyjnych rozwiązań do obsługi wniosków urzędowych zakończyła się sukcesem przy okazji wdrożenia programu „Rodzina 500 plus” – większość wniosków złożono właśnie za pośrednictwem wygodnych serwisów transakcyjnych banków.

foto: Od papierowej do cyfrowej Polski

Wykorzystanie tych platform do kontaktów z administracją zostało już zapowiedziane wcześniej – dzięki czemu będzie możliwość utworzenia profilu zaufanego bez konieczności wychodzenia z domu – teraz jednak Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało dalsze zacieśnienie współpracy.

"

Na koniec 2017 roku liczba użytkowników z wydanymi komercyjnymi i państwowym eID powinna sięgać 10 mln (2/3 aktywnych klientów bankowości internetowej), a tzw. Top 10 usług publicznych z wykorzystaniem eID (w tym wnioskowanie w ramach Programu Rodzina 500 plus) powinno zostać wdrożone. "

W ramach eID zostanie zaoferowany dowód osobisty jako aplikacja na smartfona – może on być dostępny już na początku 2017 roku. Przy okazji jego prezentacji podano także przykłady komercyjnych kart, na których będzie można zapisać także dowód tożsamości.

foto: Od papierowej do cyfrowej Polski

Dodatkowym pomysłem mającym usprawnić kontakty interesantów z administracją jest założenie każdemu Polakowi specjalnego adresu e-mail, który będzie wykorzystywany do komunikacji z urzędami. Mają być na niego także przekazywane podejmowane w sprawach interesanta decyzje. 

"

Chodzi o stworzenie oficjalnej skrzynki pocztowej, aby każdy obywatel miał swój adres e-mail, dzięki któremu może kontaktować się z urzędem czy przesyłać dokumenty za pomocą internetu. "

W ramach programu „Cyfrowe Usługi Publiczne” (CUP) założono, że do końca drugiego kwartału 2017 roku zostanie uruchomionych 50 usług elektronicznych oraz uchwalone zostanie prawo umożliwiającego wdrożenie kolejnych 30. Obecnie przez portal obywatel.gov.pl można załatwić (lub sprawdzić status) 25 spraw.

Ministerstwo Cyfryzacji chce także zająć się unowocześnieniem systemu ochrony zdrowia, uproszczeniem rozliczeń pomiędzy przedsiębiorstwami oraz… wdrożyć obsługę kryptowalut, na przykład Bitcoinów.Jak za kilka lat obsługiwani będą pacjenci?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Internet