25.03.2019 13:02

Facebook dyskryminuje użytkowników. Zostaną wyciągnięte konsekwencje

Pod koniec marca 2019 roku Facebook zmienił politykę reklamową po oskarżeniach o dyskryminację. To nie pierwsza sytuacja tego typu.

zuckerberg
foto: Wikimedia Commons/CC

Facebook ma spore problemy. Nie dość, że zmaga się z problemami dotyczącymi polityki prywatności, został też oskarżony o dyskryminację przez amerykańską ACLU (American Civil Liberties Union). Do tego wszystkiego, w połowie marca 2019 Facebook musiał poradził sobie ze sporą awarią, która pozbawiła dostępu do usług firmy wszystkich użytkowników przez ponad 24 godziny.

Facebook dyskryminuje użytkowników

Według ACLU, Facebook do tej pory dyskryminował użytkowników ze względu na wiek, płeć i miejsce zamieszkania. Wcześniej, pojawiły się oskarżenia o dyskryminacji ze względu na rasę. Na te, gigant z Doliny Krzemowej zareagował zmianą polityki reklamowej i zablokowaniem możliwości kierowania reklam do “społeczności multikulturowej”. Owe oskarżenia wzmocnił pewnie dodatkowo fakt, że Facebook był używany do rekrutowania członków organizacji faszystowskich.

facebook
facebook
Przeczytaj także Wiemy, jak wyłączyć rozpoznawanie twarzy przez Facebooka [PORADNIK]

Facebook, po decyzji sądu, musiał wprowadzić zmiany dotyczące zasad kierowania reklam do konkretnych grup odbiorców. Od 25 marca 2019 roku reklamodawcy oferujący nieruchomości, prace czy kredyty nie będą mogli zmienić grupy docelowej reklamy sugerując się wiekiem, płcią i miejscem zamieszkania.

Oskarżenia Facebooka o dyskryminację zaczęły się od serii artykułów opublikowanych przez ProPublica, które pokazywały, w jaki sposób ustawienia grupy docelowej reklam na portalu mogą służyć dyskryminacji. Wkrótce potem, pojawił się pozew w tej sprawie wniesiony przez ACLU. Zmiany, wprowadzone przez Facebooka to część ugody między stronami.

Marcin Czajkowski